NHO

Innhold

Traff spikeren på hodet med Under

Nyhet, NHO Agder

Publisert

#205

Daglig leder Trond Hamran er sammen med salgs- og markedssjef Janne R. Werdal stolte over samarbeidet Hamran Snekkerverksted har hatt med Under og Snøhetta. Mellom dem står stolen Snøhetta og Hamran har spesiallaget for undervannsrestauranten. Nå skal den selges også til andre som vil ha den unike kjøkkenstolen.

Det begynte som et snekkerverksted i indre Agder for snart 90 år siden. I dag er de en ledende kjøkkenprodusent i premium-markedet som vekker oppsikt internasjonalt.

Hamran Snekkerverksted på Snartemo i Hægebostad er et næringslivseventyr – bokstavelig talt fra skogen. De holder til langt fra allfarvei, men det er nettopp deres unike historie, beliggenhet og rotfestede forankring i verdiene som alltid har preget indre Agder som har bidratt til at de leverer produkter som de mest kravstore kundene etterspør og betaler for.

Verden rundt

Det siste, store prosjektet deres var leveransen til undervannsrestauranten Under på Båly i Lindesnes kommune. Her har Hamran Snekkerverksted jobbet tett med gründerne i Ubostad-familien og arkitektkontoret Snøhetta. Alt av trearbeid og møbler har de spesiallaget til den unike restauranten som allerede har fått omtale verden rundt.

- Det er hyggelig å se at vi får omtale i anerkjente publikasjoner som Wallpaper og  Wall Street Journal, sier daglig leder Trond Hamran. – Så får vi heller leve med at vi ikke figurerer så ofte i lokalavisene, legger han til med et forsiktig smil.

Tredje generasjon

Trond Hamran er tredje generasjon som driver Hamran Snekkerverksted. Men virksomheten i dag er en helt annen enn den bestefaren grunnla i 1930.

- Han startet dette som er vanlig snekkerverksted som produserer dører, vinduer og slikt til nærområdet. Etter hvert fant han ut at det kanskje var smart å spesialisere seg, så i 1938 begynte han å produsere høvelbenker til sløydsalene på skolene. De produserer vi den dag i dag, selv om det er blitt et lite biprodukt sammenlignet med hovedsatsingen som er kjøkken og interiør, forteller Trond Hamran.

Kvalitet og godt håndverk

Kjøkken og interiør var noe hans far introduserte som en egen satsing på 1950-tallet. Frem til da hadde de fleste kjøkken blitt bygd på stedet i nye hus. På 50-tallet begynte det å bli vanlig med ferdigbygde kjøkken i mange hjem. Folk ble mer kostnadsbevisste og det ble introdusert billigere materialer og masseproduserte løsninger. Ved Hamran Snekkerverksted så man et nytt marked, men de ville ikke gjøre det alle andre gjorde.

- Min far var fast bestemt på at det skulle bygges kjøkken i heltre. Han ville ikke ha plater og enklere løsninger. Fokus på kvalitet og godt håndverk har vi holdt fast i hele tiden, fastslår Trond Hamran som selv kom inn i virksomheten rundt 1990.

- Jeg tok møbelsnekkerutdanning og har siden forsøkt å bygge stein på stein for å utvikle bedriften. For meg er det viktig at vi skal være en bedrift som det skal være attraktivt å jobbe i. Vi skal være stolte av det vi jobber med, og vi skal alltid ha fokus på håndverket og snekkerfaget, sier han.

Premiumprodusent

Etter hvert erkjente Trond Hamran at det var nødvendig å gjøre strategiske valg som kunne bidra til å gi bedriften et varig fundament. Han konstaterte at kjøkkenmarkedet egentlig består av tre segmenter: Flatpakket (billig), standard fabrikkprodusert (rimelig) og premium (skreddersøm, høy pris). Han kom raskt til at det var i det siste segmentet Hamran Snekkerverksted har best forutsetninger for å lykkes.

- Det er et smalt markedet, og noen ganger kan det se vanskelig ut å konkurrere i denne nisjen. Men jeg tror ikke vi hadde eksistert i dag om vi ikke hadde tatt valget om å konsentrere oss om premiummarkedet, sier han.

Gode råd

Samtidig som bedriften gjorde dette retningsvalget, så ble også Janne R. Werdal ansatt – i utgangspunktet for å ta seg av sentralbordtjenester og annet forefallende arbeid. Men hun er kreativ, initiativrik og modig. Så ganske raskt fikk hun en sentral rolle i organisasjonen. I dag er hun salgs- og markedssjef og en krumtapp i bedriftens satsing for å nå nye markeder.

- Vårt beste salgsargument er å være rådgiver for kunden. Kunnskap er et konkurransefortrinn for oss, sier Janne R. Werdal.

De vet de har tøffe konkurrenter å bryne seg på, selv om de henvender seg til et smalt premiummarked. Men i møte med utenlandske konkurrenter, så erfarer de at helnorsk kvalitet og tett dialog med kunder, arkitekter og entreprenører gir resultater. – Det aller viktigste er kanskje den direkte dialogen med kunden, selv om vi også må forholde oss til arkitekter og entreprenører. Vi skal lage akkurat det kjøkkenet den enkelte kunden ønsker, sier Trond Hamran.

Unikt kjøkken

Når alt er skreddersydd til kundens behov, så sier det seg selv at et kjøkken fra Hamran Snekkerverksted er dyrere enn det som kanskje er vanlig i de fleste hjem. – Prisen kan variere voldsomt, men det hender at et kjøkken koster over en million kroner. Men da får kunden et unikt kjøkken som varer i mange generasjoner. De enkleste løsningene koster kanskje rundt 400.000 kroner ferdig montert hos kunden, sier Janne R. Werdal.

Hamran Snekkerverksted har i dag rundt 35 medarbeidere. Blant disse er også salgsrepresentanter og montører i både Oslo og Stavanger. Det er ikke tilfeldig at de er tilstede i markeder der kjøpekraften er størst. Tilstedeværelsen i større byer bidrar også til å gjøre det uproblematisk å holde til på Snartemo – langt unna Oslo 3. – Det er en fordel å holde til her. Kundene opplever det eksotisk når de kommer på besøk for å se på produksjonen, sier Trond Hamran.

Sørlandsk løvskog

Arbeidet med leveransen til Under har tatt veldig mye av oppmerksomheten de siste månedene. Og de er stolte over det de har levert. – Det var tilfeldig at vi begynte å snakke om dette prosjektet med brødrene Ubostad, men sammen med Snøhetta fant vi raskt ut at vi kunne få til noe unikt sammen. Vår idé var å ta utgangspunkt i den sørlandske løvskogen, og det er sørlandsk eik som preger mye av interiøret i restauranten, forteller Hamran som også har forventninger til at noe av det de har produsert kan bli en salgsvare i mange år fremover.

- Sammen med Snøhetta har vi designet og produsert en unik stol som vi håper også andre har lyst til å kjøpe. Den har et særpreg som gjør at vi tror flere ønsker seg denne, sier Trond Hamran.

Lean og innovasjon

Han innrømmer samtidig at det også er utfordringer som bedriften må håndtere. – I fjor fikk vi en kilevink, fordi vi holdt på med for mange ting samtidig. Vi hadde ikke god nok kontroll på de interne rutiner med overføring av oppgaver i organisasjonen. Det var ikke markedet som sviktet, men vi rotet det litt til for oss selv. Men nå har vi ryddet i dette og fått bedre struktur og bedre metoder for våre egne kalkyler og informasjonsflyt i bedriften. Derfor er vi optimistiske med tanke på fremtiden, understreker han.

Bedriften har blant annet innført lean-metodikken og Trond Hamran skryter veldig av bistanden de har fått fra Torfinn Knutsen i forbindelse med dette prosjektet. – Vi har også fått uvurderlig bistand fra Christiane Skage og Lister Nyskaping. Innovasjon Norge har også vært en veldig verdifull partner for oss, understreker Trond Hamran og Janne R. Werdal.