Alle tallene foreligger ikke ennå – men de tallene som foreligger, forteller at vi har lagt bak oss tidenes reiselivssommer på Sørlandet. I spissen for satsingen til alle regionens reiselivsbedrifter, står Visit Sørlandet. Og når bransjen lykkes på denne måten, fortjener også destinasjonsselskapet all mulig honnør. Derfor er Visit Sørlandet valgt som "Månedens bedrift" i juli av NHO Agder.
Fakta som overbeviser
De objektive, uomtvistelige fakta er blant annet:
- Kristiansand er den destinasjonen i Norge med aller best hotellbelegg i juli måned. 92,8 prosent av hotellsengene var opptatt denne måneden, ifølge Benchmarking Alliance.
- I Arendal/Grimstad var belegget over 85 prosent på hotellene, mens gjennomsnittet i Norge lå på 71,8 prosent.
- Gjennomsnittsprisene var også høyere enn tidligere. - Vi har økt belegget med fem prosent og prismessig ligger vi tre prosent høyere enn i fjor, sier direktør Per Runar Svensen ved Radisson Hotel Caledonien til FVN.
- Dyreparken, som fortsatt er den store driveren for sommertrafikken på Sørlandet, melder også om rekordtall: Bare i juli hadde de over en halv million gjester. - Det er nesten uvirkelig, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Anniken B. Schjøtt.
Dessuten:
Med andre ord: reiselivsnæringen på Sørlandet seiler i historisk medvind. Det bekreftes også av hele landsdelens "reiselivssjef" Hege Julianne Nevestad.
Flinke bedrifter
- Det er veldig moro å se den fremgangen vi opplever nå, både for Kristiansand og for hele Agder. Reiselivsbedriftene har vært flinke til å tilby gjestene akkurat det de vil ha, samtidig som vi har fått drahjelp av det fantastiske sommerværet vi har hatt i år, sier hun som er daglig leder for Visit Sørlandet og dermed også hovedansvarlig for markedsføringen av landsdelen.
Hun venter spent på å få inn alle statistiske data som kan oppsummere sommeren i detalj, men allerede nå mener Nevestad at vi har mer enn nok data til å kunne fastslå at 2025 er blitt en historisk sommersesong.
- Jeg håper jo også at jobben vi har gjort, har bidratt til de gode resultatene, sier Hege Julianne Nevestad og trekker blant annet frem en stor barnekampanje som ble rettet mot det norske markedet inn mot årets sommersesong.
- Basert på tallene fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) i mai og juni, har vi registrert en vekst på 6 prosent i det norske markedet. Utenlandsmarkedet har også vokst, men her var veksten vi registrerte på forsommeren bare 1 prosent. Alt tyder på at det først og fremst er norske gjester som har valgt Sørlandet, sier Visit Sørlandet-sjefen.
Satser internasjonalt
De gode sommertallene er naturligvis svært viktige for hele reiselivsnæringen. Men i Visit Sørlandet er de også opptatt av å Soutvide sesongen. – Vi forsøker å strekke sommeren så langt vi kan. Derfor har vi også en sensommerkampanje, og vi gjør alt vi kan for å få formidlet hvor flott Agder er også utenom høysesongen, sier hun.
Fremover vil Visit Sørlandet satse enda mer på å tiltrekke seg utenlandske gjester. – Vi er blant annet i gang med et stort prosjekt for å styrke rutetilbudet ved Kjevik. Målet er å markedsføre landsdelen mer slagkraftig mot et internasjonalt marked. Vi retter oss mot flypassasjerer, men håper og tror at vi også får drahjelp om det kommer en ny Nederlands-ferje i Arendal, slik det ser ut nå, sier Hege Julianne Nevestad.
Hun mener de viktigste driverne for vekst også i utenlandstrafikken, vil være fyrtårnene blant attraksjoner på Sørlandet. – Hovden Alpin, Dyreparken, Kunstsilo, Boen Gård og restauranten Under er eksempler på reisemålsopplevelser som er så attraktive at de er "reason to go". Skal vi utvide reiselivssesongen betydelig, må vi også få et større gjennomslag i det utenlandske markedet, sier Hege Julianne Nevestad.