- Budsjettet mangler kraft til å løfte næringslivet

Et forutsigbart budsjett som mangler viktige satsinger for vekst og omstilling i privat næringsliv.
Et forutsigbart budsjett som mangler viktige satsinger for vekst og omstilling i privat næringsliv.
Forslaget til statsbudsjettet er som forventet – med lite nytt og få store overraskelser. Regjeringen står ved lovnaden om å ikke øke skattenivået for bedrifter og private eiere, men budsjettet gjør for lite for å styrke omstillingsevnen og utviklingen av nye, innovative næringer. Norge trenger økt konkurransekraft i årene fremover, og det er derfor bekymringsfullt at det kuttes i ordninger som skal legge til rette for innovasjon og grønn omstilling.
Sikkerhet og beredskap er budsjettets vinner – og det er helt nødvendig i tiden vi lever i. Samtidig gir det også muligheter for næringslivet i nord. Jobben med å styrke samarbeidet mellom Forsvaret og næringslivet må trappes opp dersom vi skal lykkes med å bygge et solid totalforsvar. Et robust lokalt næringsliv er beredskap. Ett steg i riktig retning er at regjeringen følger opp Nordområdestrategien og bevilger seks millioner kroner til leverandørutvikling i Nordland, Troms og Finnmark. Nå må regjeringen også stille tydelige krav om at Forsvaret inngår kontrakter med nordnorske bedrifter – her går det foreløpig altfor tregt.
Samferdsel og logistikk er livsnerven i en eksportregion. At vedlikehold og fornyelse prioriteres, er positivt og i tråd med våre innspill til Nasjonal transportplan og øvrige regionale transportplaner. Samtidig er vi bekymret for kostnadsveksten innen ferge og hurtigbåt – og at dette ikke følges opp med tilstrekkelig kompensasjon. Busselskapene har hatt kraftig kostnadsvekst på innsatsfaktorene, og har tapt betydelige beløp på kontraktene med fylkeskommunene de siste fem årene. Budsjettet inneholder ingen tiltak for å løse den alvorlige underfinansieringen, noe som på sikt vil føre til rutekutt og et dårligere kollektivtilbud. Økte lufthavnavgifter er også dårlige nyheter. Bedrifter og lokalbefolkning risikerer dyrere billetter og færre avganger.
Trygg økonomisk styring er viktig for å holde prisveksten under kontroll. Til tross for enkelte tiltak for å bedre effektiviteten i offentlig sektor, må vi rigge oss for økte offentlige utgifter i årene fremover. Norge trenger mer verdiskaping, flere arbeidsplasser i privat sektor og sterkere omstillingsevne. Det må bli enklere å skape og eie private bedrifter i Norge. Avgiftsreduksjoner, forenkling av regelverk og mer tilrettelegging for bedrifter som vil satse grønt er noen av løsningene som NHO har pekt på. Kutt i tilskuddsmidler fra Innovasjon Norge til oppstart og grønne investeringer i distriktene svekker både omstillingsevnen og konkurransekraften i næringslivet – og kan dermed sinke Norges evne til å nå klimamålene. Kraft- og nettsituasjonen forblir en flaskehals for all næringsetablering. Utbyggingen av den planlagte 420 kV-linja til Øst-Finnmark er utsatt til 2034 – fire år senere enn lovet. Kritisk infrastruktur, som kraftnettet utgjør, må ha absolutt høyeste prioritet.
Det er positivt at regjeringen i budsjettet styrker arbeidet med å sikre stabil energiforsyning på Svalbard. Overtakelsen av Svalbard Energi AS fra Lokalstyret til Store Norske, bevilgning av midler til oppgradering av infrastruktur, kombinert med ordninger som skal sikre akseptable strømpriser er et viktig steg i riktig retning og helt nødvendig for stabilitet og nasjonal kontroll. Vi forutsetter at næringslivet også hensyntas i arbeidet med å innrette ordningen.