– Hva ville det betydd om alle her handlet hos deg til jul? spurte vi en lokal butikkeier under en konferanse i en bygd i Finnmark nylig.
– Da holdt jeg stengt i januar, svarte butikkeieren med glimt i øyet – og minnet oss på hvor mye lokal handel faktisk betyr.
Julehandelen i Troms og Finnmark utgjør omtrent en femtedel av butikkenes årsomsetning. For noen er desember forskjellen mellom pluss og minus når årsregnskapet skal gjøres opp. Nordmenn handler i snitt for 26 800 kroner til jul, ifølge NHO Service og Handel. Bevisste forbrukere kan gjøre en forskjell ved å handle lokalt.
Vi skjønner godt at det er fristende å klikke hjem julegavene fra nett og utenlandske apper – lave priser og raske leveranser lokker. Verdien av levende lokalsamfunn er likevel større enn sluttsummen på kassalappen.
Når du handler lokalt, kjøper du mer enn en vare – du investerer i arbeidsplasser og framtida til lokalsamfunnet ditt. Den lokale butikken bidrar med skatter og avgifter som blir til lønn for lærere og helsearbeidere, og til bedre veier, barnehage og skole. Den er ofte ungdommens første møte med arbeidslivet, et sosialt samlingspunkt – og en viktig del av den lokale beredskapen.
Dessuten: Lokalbutikken er gjerne en støttespiller for idrettslaget, revyen og festivalen. Den skaper lys og liv i gater der det ellers ville vært mørkt og stille. Det skjer ikke dersom pengene forsvinner ut av landet. Å støtte lokale bedrifter er å styrke fellesskapet du er en del av – og sikre grunnlaget for lokale arbeidsplasser.
Dette handler ikke om å være nostalgisk eller si nei til teknologi. Mange norske butikker har tatt i bruk netthandel og tilbyr både fysisk og digital service. Det handler om våre lokalsamfunn, hvor butikkene er sentral infrastruktur. Men det krever at vi som kunder faktisk velger dem – og at butikkene leverer på varer og åpningstid. Hver handlekurv teller.
Takk for at du handler lokalt til jul.
Av Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis og Vegard Einan, administrerende direktør i NHO Service og Handel