Kultur som reisemål

Fra forestillingen "Our Northernmost Life" i Honningsvåg. Foto: Simen Felix Omland/@stred
Derfor er kulturturisme fremtiden.
Fra forestillingen "Our Northernmost Life" i Honningsvåg. Foto: Simen Felix Omland/@stred
Derfor er kulturturisme fremtiden.
Av Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis og Andreas Sjøvoll, prosjektleder kreativ næring i Innovasjon Norge
Hver sommer settes «Our Northernmost Life» opp på Perleporten Kulturhus i Honningsvåg. I løpet av noen intense uker spiller ni ungdommer nærmere 30 forestillinger om hjembyen sin. Vi ler når de parodierer byens rykte som 'Lille Chicago', og får en klump i halsen når de lavmælt synger «We’ve been through it all» til bilder fra et krigsherjet Finnmark.
Forestillingen er på engelsk og tilpasset både turister og fastboende – og er et glimrende eksempel på hvorfor kultur må spille en større rolle i reiselivet.
Kunst og kultur – en ressurs
Kultur er ikke bare noe vi forvalter, men noe vi deler og lever. I en tid hvor reisende søker autentisitet og lokal forankring, er kunst og kultur en avgjørende ressurs – ikke som pynt, men som hovedinnhold. Kulturturisme skaper dybde, identitet og nye muligheter for verdiskaping.
Derfor inviterer vi til showcase-konferansen Xn med temaet «Kultur og reiseliv» under Festspillene i Nord-Norge 26. juni. Her møtes aktører fra begge næringer for å forme fremtidens opplevelsesnæring.
Det handler ikke bare om å vise frem produkter – men om å skape samarbeid som kan bidra til helårlige arbeidsplasser for kulturarbeidere og levende lokalsamfunn.
Flere bein å stå på – sammen
Kulturturisme er derfor ikke en nisje, men et strategisk valg. Et verktøy for næringsutvikling, stedsutvikling og bærekraftig vekst.
I Tromsø bidro Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) til å snu en stille januar-måned til en livlig festivalmåned med nye produkter som tiltrekker seg reisende fra fjern og nær. TIFF har utviklet flere tilbud særlig rettet mot de internasjonale turistene, og tilbyr guidede kinoturer om Tromsøs kino- og filmhistorie. Turen inkluderer også filmvisning i spektakulære Alfheim svømmehall.
Dette er kulturturisme på sitt beste, og bidrar til et mer mangfoldig tilbud i populære Tromsø.
En invitasjon til fremtiden
Bak konferansen i Harstad står Innovasjon Norge, NHO Reiseliv, NHO Arktis og Troms fylkeskommune. For Innovasjon Norge er dette viktig fordi kulturturisme tiltrekker lønnsomme og bærekraftige gjester, sprer besøksstrømmer, styrker salget av kulturopplevelser og kombinerer natur og kultur for å nå nye målgrupper. NHO er med fordi kultur- og kreative næringer er viktige for både økonomien og lokalsamfunn. De skaper verdier, er innovative, og gjør steder mer attraktive å bo og besøke.
Når vi samler ledende aktører fra reiselivet og den kreative næringen, handler det om at vi sammen ønsker å forme en ny retning og inspirere til samarbeid. Og for å vise at kultur ikke er en kostnad – det er en investering i fremtidens reiseliv.
Under sommerforestillingen «Our Northernmost Life» i Honningsvåg synger de flotte ungdommene med selvironi: «We’ve got the northernmost this and the northernmost that.» Og det er sant. Men vår historie, våre uttrykk og vårt landskap rommer så mye mer.
Vi inviterer alle som vil til Harstad for å oppdage dette sammen – og bli medskapere av en levende og bærekraftig nordnorsk reiselivsfortelling som kan gi nye muligheter i nord.
Tid: Torsdag 26. juni 2025, kl. 10:00–15:00
Brunsj og mingling: fra kl. 10:00
Program-start: kl. 10:30
Sted: Galleri Nord-Norge, Harstad
Pris: Gratis
Facebook: Xn Harstad 2025
Meld deg på her