Julehandler for 6,3 milliarder i Troms og Finnmark 

Publisert

Foto: Robert Greiner / NHO Arktis

Etter en periode med dyrtid og lavere vekst i handel etter pandemien, ventes julehandelen i nord å bli bedre.

- I november og desember julehandler folk i Troms og Finnmark for rundt 6,3 milliarder kroner i butikker og på nett. Det er opp 4,6 prosent og en fin vekst, konstaterer regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis.

Julehandelen utgjør 19,2 prosent av årsomsetningen i Troms og Finnmark – litt lavere enn landsgjennomsnittet. Finnmark trekker snittet ned, mens Troms ligger nær landsgjennomsnittet med 19,4 prosent.

I gjennomsnitt handler folk for 26 500 kroner i Troms og 24 100 kroner i Finnmark i november og desember, mot 26 800 kroner på landsbasis.

Bedre råd hos de fleste
Administrerende direktør i NHO Service og Handel, Vegard Einar, forklarer årets utvikling i julehandelen slik:

– Reallønnsvekst, de første rentekuttene og flere i arbeid, samtidig som ledigheten er lav, er drivere som trolig bidrar til en god vekst i årets julehandel, oppsummerer han.

Under julemånedene øker nordmenns kjøp av varer samlet med 22 prosent mot en gjennomsnittlig måned. For enkelte varer som kjøkkenutstyr, leker og bøker mer enn dobles salget i julehandelen.

Tromsø på fylkets shoppetopp 
Julehandelen er viktigst i Skjervøy, Tromsø, Hammerfest, Harstad og Alta der andelen av årets handel som skjer i julemånedene er over 18,7 prosent.
 
Den største delen av julehandelen i Troms og Finnmark skjer i Tromsø som står for 35,8 prosent av julehandelen i fylket. Sammen med Harstad og Alta står Tromsø for nesten 60 prosent av julehandelen i Troms og Finnmark. 
 
Julehandelen samlet for Norge forventes å bli på 150 milliarder kroner.

- Gjør julehandelen lokalt
For mange bedrifter er november årets travleste og viktigste tid for omsetningen.
 
Regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis håper folk gjør mest mulig av julehandelen hos lokale forretninger.

– Det vi legger igjen lokalt, kommer i større grad tilbake lokalt – i form av arbeidsplasser, velferd og infrastruktur. Å handle lokalt er en fin måte å engasjere seg i lokalsamfunnet på, og det gir julegavene en ekstra mening, avslutter NHO Arktis sin regiondirektør.

NHO Arktis er en medlemsorganisasjon i NHO med 2 300 medlemsbedrifter i Troms, Finnmark og på Svalbard, som til sammen står for om lag 28 000 årsverk.

SLIK FORDELER JULEHANDELEN SEG I NORD:
 

 

Julehandelens andel av årets handel 

Julehandel 2024 MNOK 

eks mva 

Andel av julehandelen i Troms og Finnmark 

Skjervøy 

20,2 % 

                 52  

0,9 % 

Tromsø 

20,0 % 

           1 954  

35,8 % 

Hammerfest 

18,9 % 

               237  

4,3 % 

Harstad 

18,8 % 

               659  

12,1 % 

Alta 

18,7 % 

               574  

10,5 % 

Senja 

18,5 % 

               402  

7,4 % 

Vardø 

18,1 % 

                 29  

0,5 % 

Vadsø 

18,1 % 

               132  

2,4 % 

Sør-Varanger 

18,0 % 

               235  

4,3 % 

Nordreisa 

18,0 % 

               115  

2,1 % 

Salangen 

17,7 % 

                 43  

0,8 % 

Båtsfjord 

17,5 % 

                 32  

0,6 % 

Tana 

17,4 % 

                 47  

0,9 % 

Balsfjord 

17,2 % 

               142  

2,6 % 

Karasjok 

17,1 % 

                 37  

0,7 % 

Bardu 

17,0 % 

                 69  

1,3 % 

Nordkapp 

16,9 % 

                 54  

1,0 % 

Ibestad 

16,6 % 

                 10  

0,2 % 

Porsanger 

16,6 % 

                 91  

1,7 % 

Lebesby 

16,5 % 

                 23  

0,4 % 

Målselv 

16,5 % 

               177  

3,3 % 

Tjeldsund 

16,4 % 

                 55  

1,0 % 

Kautokeino 

16,3 % 

                 43  

0,8 % 

Sørreisa 

16,1 % 

                 37  

0,7 % 

Lyngen 

15,5 % 

                 35  

0,6 % 

Karlsøy 

15,5 % 

                 23  

0,4 % 

Hasvik 

15,4 % 

                 11  

0,2 % 

Gamvik 

15,2 % 

                 12  

0,2 % 

Kåfjord 

15,2 % 

                 21  

0,4 % 

Loppa 

14,8 % 

                 10  

0,2 % 

Storfjord 

14,8 % 

                 20  

0,4 % 

Måsøy 

14,5 % 

                 16  

0,3 % 

Kvænangen 

13,0 % 

                 15  

0,3 %

Hovedfunn oppsummert:

  • Nordmenn vil julehandle for 150 mrd. kroner inkludert moms
  • Det forventes en økning på fem prosent i verdi, og en vekst i volum
  • Økt kjøpekraft grunnet økte rentekutt, fallende inflasjon og reallønnsvekst vil løfte julehandelen
  • Forbrukerne har fortsatt oppsparte midler
  • Lønnsveksten i 2025 tilsier reallønnsvekst som bidrar positivt i julehandelen
  • Hver nordmann vil handle for 26.800 kroner i november og desember
  • Hver nordmann vil bruke 10 100 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer i november og desember
  • Hver nordmann vil bruke 2 700 kroner i norske nettbutikker i november og desember
  • Hver nordmann vil bruke 14 000 kroner på andre varer i november og desember
  • NHO Service og Handel estimerer at nordmenn vil legge igjen 15,1 mrd. i norske nettbutikker. Altså ti prisent mer enn i 2024
  • Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år, og november nærmer seg desember i omsetning drevet av Black Week. Denne trenden forventes å fortsette

Kilder fortallgrunnlaget prognosen er utført påer SSB. NHO Service og Handel står ansvarlig for beregningene i prognosen.