NHOs siste medlemsundersøkelse ble gjennomført fra 24. september til 1. oktober. Totalt fikk vi 2006 svar.
Markedssituasjon og utsikter
INNLANDET: På spørsmål om «hvordan vurderes den generelle markedssituasjonen for din bedrift?» svarer 23% prosent «god», mens 28% prosent svare «dårlig». Til sammenlikning på samme undersøkelse i juli oppgav 22 % at situasjonen var god, mens 27 % svarte dårlig.
På spørsmålet «sett bort fra normale sesongvariasjoner, hvordan vurderes markedsutsiktene for din bedrift de neste 6 månedene?» svarer 14 prosent «bedring/økning», mens 28 prosent svarer «forverring/nedgang». I undersøkelsen i juli svarte 15 % prosent at det var en bedring, mens 23 % svarte at de forventet en forverring/nedgang.
På spørsmål og regionale utsikter er det negativt i de fleste fylker, mest pessimisme i Østfold og Trøndelag.
Strekk i laget blant landsforeninger
Blant landsforeningene er situasjonen best i Finans Norge, NHO Mat og Drikke og Sjømat Norge. Situasjonen er fremdeles klart svakest i NHO Byggenæringen. Utsiktene er best i NHO Transport, Sjømat Norge og Finans Norge. Svakest er utsiktene i NHO Byggenæringen, NHO Geneo og Norsk Industri.
NHO Reiselivs siste medlemsundersøkelse viser at de aller fleste bedriftene er tilfredse med situasjonen, men det er litt flere bedrifter som forventer nedgang det neste halvåret. På spørsmål om «hvordan er bookingnivået for høstferien for din bedrift sammenlignet med høstferien i 2024?» melder 51 % av bedriftene i undersøkelsen i Innlandet at den er bedre eller uendret.
16 % velger Innlandet
Nesten halvparten av befolkningen planlegger å ta ferie i løpet av høsten, mens omtrent like mange blir hjemme, ifølge en ny undersøkelse fra Ipsos for NHO Reiseliv. Undersøkelsen viser at Oslo er den mest populære destinasjonen i Norge denne høsten, tett fulgt av Innlandet.
– Satsningen som flere har gjort over tid gjør at Innlandet er et attraktivt reisemål, sier Kristiansen.
Blant dem som ferierer i Norge denne høsten, skal omtrent 3 av 10 drive med friluftsaktiviteter, mens 1 av 5 planlegger storbyferie. 27 % av de som har svart på undersøkelsen sier de vil ta høstferien i Oslo, mens 16 % velger Innlandet.
– I år er de mest populære aktivitetene å være sammen med venner og familie, oppleve naturen, nyte kultur eller ta en byferie. Reiselivsbedriftene melder jevnt over om gode bookinger for høsten, også drevet av utenlandske gjester. Gode rammevilkår er viktig for at bedriftene skal kunne konkurrere, skape arbeidsplasser og bidra til lokal utvikling gjennom hele året, sier Kristiansen.
NHO Reiselivs siste medlemsundersøkelse viser at de aller fleste bedriftene er tilfredse med situasjonen, men det er litt flere bedrifter som forventer nedgang det neste halvåret.