SpareBank 1 Gudbrandsdal: Eksempel på nærværsledelse

Publisert

Sparebank1: Bedrifter har hatt stor suksess med nærværs ledelse

Foto: Sparebank1

Bedrift som har hatt stor suksess med nærværsledelse.

Nærværsledelse er en etablert ledelsespraksis som handler om å fremme trivsel, tilhørighet og psykologisk trygghet på en slik måte at det sikrer tilstedeværelse og høy fungering blant våre medarbeidere.

Vår nærværsledelse er utviklet og etablert i tett samarbeid mellom ledelsen, de tillitsvalgte, verneombud
og HR. Vi opplever at dette styrker oss i måloppnåelsen. For den enkelte ansatte skaper nærværsledelse en
opplevelse av å bli sett og verdsatt både som menneske, medlem av teamet og fagperson. Følelsen av å være ønsket og bli inkludert gir økt trygghet og motivasjon.

For kollegaene til den sykmeldte bidrar nærværsledelse til stabilitet, kapasitet og kompetanse i teamet, samtidig som et respektfullt arbeidsmiljø skaper trivsel og trygghet. Når sykmeldte behandles med imøtekommenhet og respekt, påvirker det arbeidskulturen positivt. For ledere bidrar nærværsledelse til bedre ressursutnyttelse, økt samhandling og bedre prestasjoner. En trygg og åpen tilbakemeldingskultur står sentralt i å skape prestasjoner gjennom læring og mestring.


For banken styrker nærværsledelse vår evne til å tiltrekke, utvikle og beholde dyktige ansatte. Vår kultur,
vårt lederskap og et positivt omdømme i arbeidsmarkedet er sentralt for å nå de forretningsmessige
målene vi har satt oss. Som miljøfyrtårn og rollemodell i lokalsamfunnet ønsker banken å være til inspirasjon og eksempel for andre virksomheter. På samfunnsnivå mener vi nærværsledelse reduserer samfunnskostnader, avlaster helsesystemet og bidrar til regional utvikling.

Les mer om Arbeidskraftløftet