Regjeringen har bedt om innspill til hvordan FOT-systemet skal utvikles fremover. I Nord-Norge, hvor flyrutene i praksis fungerer som regionens viktigste mobilitetsløsning, har høringen stor betydning. NHOs medlemsundersøkelse, kombinert med direkte innspill fra tillitsvalgte og en lang rekke bedrifter, danner grunnlaget for høringssvaret.
Mange setter pris på at det er blitt billigere å fly på enkeltstrekninger etter 1. april 2024, men de øvrige utfordringene som har oppstått gjør at ulempene påvirker den daglige driften for en rekke virksomheter negativt.
Seniorrådgiver Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland og regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen, understreker at fly er kritisk infrastruktur for næringslivet i Nord-Norge.
– Bedriftene forteller oss at det har blitt betydelig vanskeligere å få tak i billetter når behovet oppstår. Kapasiteten er for lav, avgangstidene treffer dårlig, og lite hensiktsmessige korrespondanser – spesielt via Bodø og Tromsø – skaper lengre reiser og ekstra overnattinger. Dette gir høyere kostnader og lavere fleksibilitet for næringslivet, sier Martinussen, som store deler av høsten har fungert som regiondirektør i Nordland.
Prisvirkemidler under lupen
Spørsmålet om en eventuell beboerrabatt omtales i høringsnotatet, men de to største bedriftsfellesskapene i landsdelen mener forslaget som presenteres ikke er godt nok utredet til at det kan gis en tydelig anbefaling for eller mot.
– Våre medlemmer er tydelig på at kapasitet, frekvens og korrespondanser må komme først. Ingen prisordning vil fungere dersom det ikke finnes ledige seter. Når det gjelder beboerrabatt, beskriver rapporten flere mulige modeller, men konsekvensene er ikke godt nok utredet til at vi kan gi en klar anbefaling, sier Simonsen.
Martinussen utdyper at diskusjonen ikke handler om å be om ytterligere reduksjon i dagens makspriser på kortbanenettet:
– Det vi mener kan vurderes på sikt, er en form for prisdifferensiering der de som defineres som berettiget – typisk beboere i regionen – beholder dagens nivå, mens andre betaler noe nærmere markedspris. Men før man kan diskutere modell, må kapasitet og tilgjengelighet være på plass, og konsekvensene for bedriftenes reisebehov grundig utredet, sier han.
Må dimensjoneres etter reelle behov
NHOs regionforeninger i Nord-Norge har forståelse for at det er praktiske og økonomiske begrensninger for hvilket tilbud man kan ha på kortbanenettet. Det er likevel på sin plass å understreke at nettopp disse rutene fungerer som landsdelens kollektivsystem, og at de ofte i praksis er det eneste alternativet for reise over store avstander i nord.
– Dette handler om noe helt grunnleggende: Bedrifter må kunne reise når de trenger det, få inn kritisk personell, og nå kunder og samarbeidspartnere uten unødvendige forsinkelser. FOT-rutene må dimensjoneres etter faktiske behov i nord, ikke minimumsnivåer. Når kapasiteten blir for lav, stopper utviklingen opp, understreker Simonsen.
Hun fremhever at flytilbudet også er et spørsmål om beredskap i en landsdel der vinterstengte veier og kansellering av fergeavganger er dagligdagse utfordringer.
Dette vektlegger høringssvaret
Høringssvaret bygger direkte innspill fra bedrifter og løfter frem følgende områder:
Kapasitet og frekvens
Mange ruter har for få seter og for lav frekvens til å dekke etterspørselen. Bedriftene melder at fly er fullbooket lenge før avreise, noe som gjør mer spontane reiser – som bedriftene ofte trenger, svært vanskelig og i noen tilfeller umulig.
Korrespondanser
Manglende eller svakt tilpassede gjennomgående forbindelser gjør reiser betydelig lengre enn nødvendig. Dette rammer spesielt arbeidsreiser.
Forutsigbarhet og drift
Endringene etter 1. april 2024 oppleves å ha gitt mindre stabilitet, og endringene våren og sommeren 2025 har ikke forbedret situasjonen i vesentlig grad. Næringslivet trenger et tilbud som kan planlegges rundt.
Avgiftsnivået
Økte luftfartsavgifter gjør flyvninger dyrere der fly er mest nødvendig. Dette svekker tilgjengelighet og blir i praksis en «skatt på mobilitet» for distriktene.
Beboerrabatt – utredningsbehov
Hvilke geografiske områder som omfattes, hvordan ordningen finansieres og hvilke konsekvenser den får, er for lite utredet til å kunne konkludere. NHO ber om at næringslivet involveres dersom dette utredes videre.
Kortbanenettet som system
Høringssvaret understreker at ruteplanlegging og dimensjonering må ta hensyn til helhetlige arbeids-, besøks- og kompetansestrømmer – ikke kun historiske passasjertall.
NHO takker medlemmene
Regiondirektør Hans Christian Hansson i Nordland takker for den omfattende responsen i prosessen.
– Vi har fått svært gode og konkrete innspill fra medlemsbedrifter i hele landsdelen. Vi har både gjennomført medlemsundersøkelse og hatt dialog med andre interessenter i landsdelen. Vårt høringssvar er basert på alle disse innspillene. Tusen takk til alle som har bidratt. Dette er en sak som betyr mye både for folk og bedrifter, og vi kommer til å fortsette arbeidet tett framover, sier han.
Høringssvaret er sendt inn felles fra NHO Nordland og NHO Arktis, som til sammen har nær 4400 medlemsbedrifter med 57 000 årsverk i Nordland, Troms og Finnmark og på Svalbard.