NHO Nordland og bedriftene har over lengre tid advart på det sterkeste mot underdekning og manglende kompensasjon for kostnadsveksten innenfor samferdsel, som er helt vitale tjenester for samfunnsutvikling, jobb- og verdiskaping. Det viste også en nylig rapport om betydningen av hurtigbåttilbudet i fylket som NHO, medlemsbedrifter og flere regionråd i fylket stor bak.
– Det er alvorlig at den store kostnadsveksten innen ferge og hurtigbåt ikke blir kompensert. Vi frykter ytterligere kutt i rutene og et dårligere tilbud. Vi er allerede på et minimum, så dette kan vi ikke akseptere, sier fungerende regiondirektør Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland.
I tillegg til kostnadsøkningen innenfor hurtigbåt og ferge, så er Nordland blant fylkene med størst etterslep på vedlikehold av veiene. De siste anslagene er at det vil koste 14,5 milliarder kroner å bli kvitt forfallet.
– Vedvarende usikkerhet og faren for ytterligere kutt er alvorlig for samfunnsutviklingen i Nordland. Det er skuffende at regjeringen ikke har tatt inn over seg alvorlighetsgraden i dette. I tillegg til å dekke grunnleggende behov for mobilitet for folk og varer, så handler både vei og båt også om sikkerhet og beredskap i Nordland, sier Martinussen.
Ansvarlig pengebruk
Det har lenge vært forventninger om at årets budsjett ville inneholde få nye store satsinger, også på grunn av sterk økning i pengebruken på forsvar og sikkerhet.
– NHO mener den foreslåtte pengebruken er noe høyere en forventet. Vi oppfordrer til ansvarlig pengebruk, og forstår at det er knallharde prioriteringer. Men innenfor denne budsjettrammen så mener vi at det bør være mulig å få til mer, særlig på infrastruktur som muliggjører for verdiskaping, sier Martinussen.
Ytterligere kommentarer til statsbudsjettet – med Nordland-brillene på:
Flyplassavgifter
– Regjeringen fortsetter å skape usikkerhet om flytilbudet i Nord-Norge, når det ser ut til at de legger opp til at passasjerene må ta enda mer ansvar for Avinors skakkjørte økonomi. Det er skuffende og kan få betydning for flyruter og mobilitet i vår landsdel.
Skatt
– Det er positivt at regjeringen står ved løftet om ikke å øke skattenivået for næringsliv og private eiere. Vi trenger et varig skatteforlik som senker skattetrykket på norske eiere – og stabilitet mens forliket diskuteres. Det er en av nøklene til investeringer i nye arbeidsplasser i Nordland.
Markedsadgang og kraft
– EØS-forpliktelser og energisamarbeid med Europa må ligge fast. Vi setter pris på at regjeringen hegner om det europeiske samarbeidet.
– Utbygging av strømnettet må få fart, og økte inntekter fra fornybar kraft må også komme vertskommunene til gode. Dette er avgjørende for konkurransekraft, nye etableringer og logistikk i Nordland - fra havbruk og prosessindustri til reiseliv.
Digital infrastruktur
– Regjeringen styrker ekom-sikkerhet, men reduserer bredbåndsstøtten. Det holder ikke. NHO mener summen til bredbånd og robuste ekomnett må opp til 1 mrd. kroner årlig til 2030. I Nordland er høyhastighetsdekning viktig både for beredskap, drift og konkurransekraft – og vi henger dessverre etter resten av landet.