Svenske Trafikverket reduserer fra 13. april 2026 nattoget til Narvik fra to til én daglig avgang. Beslutningen er i hovedsak begrunnet økonomisk og innebærer en 50 prosent nedskalering av et tilbud som allerede har vært preget av sviktende regularitet og manglende forutsigbarhet.
Regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland mener situasjonen er svært uheldig:
– Dette blir en ond sirkel. Kapasiteten på banen er presset, regulariteten har vært svak over tid – og nå kommer ytterligere kutt på toppen av dette, noe som igjen vil påvirke etterspørselen etter personreiser, sier han.
Selv om det åpnes for at antallet avganger kan økes i høysesonger, mener både NHO Nordland og NHO Arktis at dette ikke løser de underliggende utfordringene.
– Togtilbudet har vært altfor lite pålitelig, med kanselleringer og kapasitetsproblemer. Halveringen vil forsterke utfordringene både for reiselivet og lokalbefolkningen. Vi forventer at norske myndigheter, som gjennom Jernbanedirektoratet er delvis ansvarlige for strekningen, gjør det de kan for å sikre et forutsigbart og robust togtilbud fremover, sier Hansson.
Reiselivet vokser – infrastrukturen må følge etter
Kuttene kommer i en periode hvor Nord-Norge blir et stadig mer populært reisemål og opplever en kraftig vekst i antall gjestedøgn. Tall fra SSB viser at Narvik hadde en økning i overnattinger på 12,1 prosent fra 2023 til 2024. I samme periode økte antall kommersielle overnattinger i Nord-Norge med hele 14,2 prosent, mens landet som helhet hadde 4,2 prosent vekst. Ifølge Nordnorsk Reiselivsstatistikk hadde Lofoten en vekst på 16,9 prosent, mens regionen Vesterålen/Narvik økte med hele 23,1 prosent.
Tallene er et tydelig bevis på en region i kraftig vekst, og som fortsatt har et betydelig potensial. Flere analyser, blant annet fra NordNorsk Reiseliv, peker på at veksten vil kunne fortsette i årene fremover – men at dette forutsetter at infrastrukturen fungerer og at transporttilbudet kan håndtere trafikkøkningen. Dette er særlig viktig med tanke på vinterturismen og de store forventningene knyttet til VM i alpint i Narvik i 2029.
Regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis er opptatt av at samferdselsløsningene må holde tritt:
– Reiselivet i Nord-Norge kan vise til en fantastisk utvikling, og aktørene har i stor grad lyktes med sitt langsiktige arbeid med sesongutvidelse. Skal vi klare å videreutvikle næringen, og samtidig være et troverdig bærekraftig reisemål, må togtilbudet styrkes – ikke svekkes. Vi kan ikke tillate at mangelen på gode transportløsninger skal være en barriere for videre vekst.
Hun viser også til at turoperatører allerede har begynt å stoppe tog-baserte reiseprodukter fordi driften har vært for ustabil til å kunne garantere opplevelser som planlagt.
– Selvfølgelig rammer dette reiselivsbedrifter som driver med produktutvikling og forsøker å tenke langsiktig, sier hun.
Sterke lokale reaksjoner
Nyheten om reduksjonen har skapt sterke reaksjoner lokalt. Narvik-ordfører Rune Edvardsen uttrykker stor bekymring for konsekvensene for både reiseliv og lokaltrafikk, og har bedt om et møte med Samferdselsdepartementet.
– NHO Nordland og NHO Arktis støtter initiativet og forventer at norske myndigheter viser handlekraft. Vi har gang på gang poengtert hvor viktig Ofotbanen er, både for gods og folk. Vi håper det finnes politisk vilje til å engasjere seg i en sak som er avgjørende for utviklingen i Nord-Norge, sier Hans Christian Hansson.
I innspill til blant annet Nasjonal transportplan (NTP) har NHO vist til at Ofotbanen er altfor sårbar, med begrenset kapasitet og hyppige stengninger. Dette gir utfordringer for både gods- og persontrafikk.
– Kapasiteten er rett og slett er for liten til å møte samfunnets samlede behov. Det er det aller største problemet her, og sånn sett er vi ikke fornøyde før flaskehalsene er fjernet og vi har dobbeltspor. Næringslivet i regionen er avhengig av en jernbane som fungerer stabilt over tid, sier Hansson.
Turister vil reise klimasmart
Siw Sandvik, leder PR og kommunikasjon i NordNorsk Reiseliv, er også skuffet over nyheten. For mange turister er det et poeng i seg selv å reise klimasmart, og da er nettopp toget en viktig brikke.
– Sett fra et bærekraftsperspektiv fremstår jernbanen som et helt sentralt transportmiddel. Utbygging og utviklingen av togkapasitet, overføring av trafikk til jernbane samt strategisk markedsføring av togreiser er i tråd med den globale utviklingen mot såkalt «slow travel» og er høyt prioritert i øvrige europeiske land, understreker Sandvik.
I tillegg rammer utfordringene på Ofotbanen et bredere samfunnsoppdrag. Med økende internasjonale spenninger og et styrket nordisk forsvarssamarbeid i NATO, er det avgjørende at infrastrukturen mellom Norge og Sverige fungerer pålitelig. Ofotbanen er en viktig del av dette.
– Denne strekningen må forstås som en del av et større nordisk og sikkerhetspolitisk bilde. Manglende investeringer i Ofotbanen rammer dermed samfunnet som helhet, sier Sigrid Ina Simonsen.