Lanserer rapport om samfunnsnytten av hurtigbåttilbudet: ber om forutsigbar finansiering og bedre beslutningsgrunnlag

Publisert

NHO Nordland og de interkommunale politiske rådene Salten, Lofoten, Polarsirkelen og Helgeland lanserer i dag rapporten «Samfunnsnytten av hurtigbåttilbudet i Nordland», utarbeidet av Nordlandsforskning. Rapporten er et direkte svar på de foreslåtte og vedtatte kuttene i hurtigbåttilbudet, og dokumenterer at hurtigbåt er kritisk infrastruktur for bosetting, næringsliv og samfunnsutvikling i Nordland.

– Rapporten slår fast at hurtigbåt er kritisk viktig infrastruktur for samfunnsutviklingen langs kysten – og for verdiskapingen i Nordland. Hurtigbåt er ikke et luksustilbud, den er en grunnleggende forutsetning for bostedene langs kysten, sier Sigurd Stormo, leder i Salten regionråd.

Kritisk infrastruktur – for overfladisk vurdert

Rapporten viser at den samfunnsøkonomiske verdien av tilbudet ikke var tilstrekkelig vurdert før fylkestinget vedtok kutt og endringer i rutetilbudet. Den viser også at næringsliv, reiseliv og bosetting er tett vevd sammen med et fungerende hurtigbåtilbud.

– Vi mener at beslutninger om rutetilbudet må gjøres på grunnlag av vurderinger av effektene på arbeidsmarked, verdiskaping og rekruttering. Det har man ikke gjort. Vi mener at Nordlandsekspressen må styrkes ved at kuttene reverseres og at finansieringen sikres langsiktig, sier Lars Fredrik Martinussen, seniorrådgiver i NHO Nordland. 

Forbedringer er bra – men løser ikke hovedutfordringen

Fylkestinget vedtok kutt og ruteendringer for Nordlandsekspressen i desember 2024. Noe er foreløpig reversert. Dette er positive grep. Forutsigbarhet for tilbudet i fremtiden er fortsatt en hovedutfordring for både nærings- og samfunnsliv.

– Grepene fylkesrådet har tatt den siste tiden er viktige steg i riktig retning. Nå vet vi mer om både konsekvensene av kutt og hvordan en god prosess i forkant av beslutningene bør se ut. Dette bør være en god pekepinn for det videre arbeidet med planlegging av tilbud og i arbeidet for å få på plass forutsigbare rammer, sier Vidar Thom Benjaminsen, leder i Lofotrådet.

Varig finansiering må på plass

NHO Nordland og regionrådene støtter fylkesrådets invitasjon til felles oppspill mot regjering og Storting for å be om en nasjonal, langsiktig finansieringsmodell for fylkeskommunale samferdselstilbud som tetter gapet mellom faktiske kostnader og dagens rammetilskudd. Partene mener også at det er riktig med en ekstern gjennomgang av kontrakts- og anbudsforhold.

– Våre medlemmer i NHO Nordland har satt et forutsigbart ferge- og hurtigbåttilbud på førsteplass av alle prioriteringer i vårt innspill til fylket sin kommende Transportplan Nordland. Det er et kraftig signal om at tilbudet er i ferd med å komme ned på et kritisk nivå. Dette er en opplagt viktig sak i stortingsvalgkampen, men jeg har ikke sett ett parti som har forklart hvordan vi faktisk skal dekke finansieringsgapet for et tilbud som bør opprettholdes og videreutvikles, sier Lars Fredrik Martinussen, seniorrådgiver i NHO Nordland.

Oppdragsgiverne takker til alle som har bidratt til rapporten og belyse viktige forhold, herunder kommunene, medlemsbedrifter i NHO og Nordland fylkeskommune. 

Rapporten kan leses i sin helhet her. 

Rapporten i korte trekk
Nordlandsforsknings rapport konkluderer med at hurtigbåttilbudet:

  • Er avgjørende for rekruttering, mobilitet og bosetting
  • Er viktig for næringslivets transportbehov og utvikling
  • Har fått redusert tilbud uten at konsekvensene er tilstrekkelig vurdert
  • Trenger bedre prosesser og et styrket kunnskapsgrunnlag fremover

Kontaktpersoner for media

  • Allan Ellingsen, daglig leder, Salten Regionråd – 957 84 675
  • Lars Fredrik Martinussen, seniorrådgiver, NHO Nordland – 971 93 203