NHO Nordland om fylkesrådets forslag til budsjett for 2026: – Lytter til næringslivet i en krevende økonomisk situasjon

Publisert

Fungerende regiondirektør Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland. Foto: Roar Wiik/NHO

I sitt forslag til økonomiplan prioriterer Fylkesrådet nær halvparten av midlene til samferdsel og fylkesvei. Det gir fremdrift på flere prosjekter som er viktige for jobb- og verdiskaping.

– Fylkesrådet legger til rette for bedrifter og arbeidsplasser når de prioriterer vedlikehold og investerer i flaskehalser og viktige kollektivtilbud. At man i en krevende økonomisk situasjon velger å omprioritere for å skjerme tjenester og investeringer, er et ansvarlig grep, sier fungerende regiondirektør Lars Fredrik Martinussen i NHO Nordland.

Fylkesrådet foreslår å bruke nær 1,5 milliarder kroner på veivedlikehold over fire år, med 247 millioner til vedlikehold allerede i 2026, i tillegg til 143 millioner til mindre investeringer på bruer, tunneler og fylkesveier. Ambisjonen om flerårige kontrakter for å få mer asfalt for pengene er etter NHO Nordlands mening riktig virkemiddel for bedre gjennomføring og lavere kostnader.

– Fylkesveinettet i Nordland har et gigantisk vedlikeholdsetterslep, estimert til 14,5 milliarder kroner. Vi skulle gjerne sett enda mer penger til vedlikehold, men forhåpentligvis kan det som nå kommer bety færre forsinkelser, tryggere og mer forutsigbar logistikk på de aktuelle strekningene, sier Martinussen.

På investeringssiden er det varslet at man skal gå i gang med oppgradering av Tosenveien, som får 250 millioner kroner med oppstart i 2027. Strekningen Sortland–Holmen styrkes med 150 millioner til vei og gang- og sykkelvei, og fylkesvei 835 Mortenstrand–Bogen får 80 millioner fra 2026. Bustneslia–Stokkvågen prioriteres med 50 millioner fra 2027.

– I NHO Nordland sine innspill til samferdselsprioriteringer har Tosenveien, Bustneslia og Glombergan gått igjen år etter år, og det har tatt lang tid. Selv om vi skulle hatt høyere hastighet så er vi glad for at alle prosjektene nå er inne i økonomiplanen. I tillegg er andre viktige veier for bedriftene, som fv. 82 Sortland-Risøyhamn og fv. 835 Mortenstrand-Bogøy inne. Når fylkeskommunen prioriterer kritiske næringsveier, får vi stor nytte raskt – for folk, for bedriftene og for eksportnæringene som er ryggraden i Nordland, sier Martinussen.

For ett år siden skapte fylkesrådet stor usikkerhet om hurtigbåttilbudet i fylket da man foreslo og gjennomførte kutt i rutetilbudet i forbindelse med behandlingen av budsjett og økonomiplan. NHO Nordland er tilfreds med at mange av kuttene nå er reversert, og at det nå også er klart at det blir daglige anløp på NEX2 over Vestfjorden. For næringslivet er et forutsigbart hurtigbåttilbud med nok kapasitet viktigere enn frys av billettpriser.

– Det viktigste er at båten går, hver dag og når den skal. Vi mener fortsatt at sommerruten på NEX2 bør gjeninnføres. I tillegg ønsker vi velkommen en bedre dialog både om fremtidige ruter, samt priser og transport av gods. Her sitter våre medlemmer med masse innsikt i hvordan man kan utvikle tilbudene og bruken av dem, sier Martinussen.

Innenfor utdanning er NHO Nordland glad for tydelige signaler om at skolestrukturen opprettholdes, at prosjektet med ny videregående i Narvik går videre samt at det blir oppstart for IB-linje ved Bodin videregående skole fra 2027. For bedrifter som konkurrerer om talent både nasjonalt og internasjonalt er dette viktige byggesteiner.