Det sier Anders Paulsen, seniorrådgiver i NHO Nordland.
Vinterturismen i Nord-Norge skyter fart – og med den øker også risikoen på veiene. Smale, værutsatte og spektakulære vinterveier tiltrekker seg både nysgjerrige turister og uerfarne sjåfører.
Nå lanseres en ny animasjonsfilm som skal gi internasjonale gjester nødvendig kunnskap før de legger ut på tur. NHO Nordland mener tiltaket kan bidra til tryggere ferdsel for både turister, lokalbefolkning og næringstransport.
Det har vært en markant vekst i vinterturismen i Nord-Norge de siste årene. Mens utviklingen skaper aktivitet og arbeidsplasser, fører den også til flere krevende trafikksituasjoner – på veier som allerede er smale, værutsatte og krevende, uansett årstid.
Inspirerende studietur
Seniorrådgiver Anders Paulsen har førstehåndskunnskap om utfordringene. Han har i mange år tilbragt store deler av arbeidshverdagen ute i trafikken over hele Nordland, samtidig som han følger reiselivsaktørene tett i alle deler av regionen.
– Alle skal kunne være trygge på vinterveiene i Nordland – både turister, lokalbefolkning og næringstransport. Mange av veiene våre er smale og krevende, og landskapet er så vakkert at det i seg selv kan stjele oppmerksomheten fra kjøringen. I tillegg kommer skiftende vær, holke, krappe svinger og bratte stigninger. Når vi vet at mange av de tilreisende aldri har kjørt under slike forhold før, sier det seg selv at vi må hjelpe dem bedre på vei, sier Paulsen.
For å hente inspirasjon og lære av andre land, deltok NHO Nordland tidligere i år på en studietur til Island – et land som har jobbet målrettet med de samme utfordringene i mange år.
Turen ble gjennomført sammen med Trygg Trafikk, Motorførernes Avholdsforbund, Utrykningspolitiet og Statens vegvesen.
– Island har kommet langt i å samle informasjon på ett sted og gjøre den lett tilgjengelig for turister. Det er en innsikt vi tar med oss når vi nå jobber videre i Nord-Norge, sier Paulsen, som lærte mye på reisen.
Sesongutvidelse gir muligheter – og ansvar
NHO Nordland er fornøyde med økningen i reiselivet og at næringen har lyktes med å skape helårsaktivitet. Samtidig understreker regiondirektør Hans Christian Hansson at veksten også innebærer et felles ansvar.
– Reiselivet har gjort en imponerende jobb med å forlenge sesongene, skape helårlige arbeidsplasser og tiltrekke nye gjester til Nord-Norge. Det er vi veldig glade for. Men når trafikkbildet endrer seg, må vi ta tak i utfordringene som følger. Jeg er virkelig glad for at alle involverte aktører er med på å ta et felles løft for trafikksikkerheten, sier Hansson.
Tiltak som den nye informasjonsfilmen, oppdaterte infosider hos NordNorsk Reiseliv og Statens vegvesens styrkede satsing på digital trafikkinformasjon er viktige steg i riktig retning, fremhever han.
Ny film gir turister kunnskap
Med lærdom fra Island og etter hvert bred erfaring fra landsdelen, lanserer nå NordNorsk Reiseliv en informasjonsfilm laget i samarbeid med Trygg Trafikk og AVIS. Filmen skal gi utenlandske turister tydelig og lettforståelig opplæring i vinterkjøring i Norge – før de reiser.
Trond Øverås, administrerende direktør i NordNorsk Reiseliv, har troen på initiativet.
– Mange av våre besøkende har aldri opplevd vinterkjøring før. Derfor må vi gjøre det vi kan for å forberede dem på forholdene de møter her i nord. Filmen gir tydelig og lettfattelig informasjon på flere språk, slik at budskapet faktisk når frem, sier Øverås i en pressemelding.
Filmen distribueres bredt til bilutleieselskaper, destinasjonsselskaper og øvrige aktører gjennom blant annet QR-koder, nettsider og sosiale medier.
I samme pressemelding sier Kari Vassbotn, distriktsleder i Trygg Trafikk Nordland:
– Dette er et godt eksempel på hvordan reiselivsnæringen og offentlige aktører kan jobbe sammen for å styrke trafikksikkerheten. Ved å gi turistene en enkel og effektiv innføring i norske kjøreforhold, kan vi forhindre alvorlige ulykker.
Turisten i sentrum – tryggere veier for alle
Erfaringer fra både Island og Nord-Norge viser at mange turister ikke vet hvor de skal finne relevant informasjon, og at de mangler forutsetninger for å forstå ansvar, regler og risiko. Derfor må budskapet være samlet, enkelt å finne og tilgjengelig allerede før reisen bestilles.
– Når vi klarer å møte turistens forutsetninger og samtidig ansvarliggjøre aktørene, står vi sterkere i arbeidet for tryggere veier for alle. Dette handler om å verne både liv, helse og fremkommelighet, og samtidig sikre legitimiteten til en stadig viktigere næring, sier Anders Paulsen.
Vil du vite mer? Her finner du også informasjonsfilmen som nå er laget.