Utsettelse av vektbegrensning på Fredrikstad bru

Publisert

Foto: By Bjoertvedt - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=9536117

Etter et godt samarbeid på tvers av næringsliv og politikere fikk vi avtalt møte med Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Statens vegvesen. Dette resulterte i at den varslede vektbegrensningen på Fredrikstad bru nå utsettes til 1. februar 2026. Utsettelsen gir bedriftene i regionen et nødvendig pusterom og tid til å finne gode løsninger.

Fredrikstad bru er en kritisk transportåre for industri og logistikk i Østfold. En innføring av restriksjoner vil rammet 100–150 tunge kjøretøy daglig. Det vil bety lengre transportdistanser, kjøring gjennom boligområder, høyere fraktkostnader, mindre fleksibilitet og dårligere tilrettelegging for arbeidsplasser og beredskap.

En vektbegrensning vil kreve omfattende omstillinger, og derfor er det avgjørende med gode alternativer og tydelige planer for veien videre. Derfor er vi svært glade for at et godt samarbeid med flere ulike aktører i regionen og god dialog med Statens vegvesen har ført til utsettelse av restriksjonene.

– Utsettelsen gir oss verdifull tid til å finne gode løsninger i samarbeid med Statens vegvesen og næringslivet, sier Jon-Vidar Knold, seniorrådgiver i NHO Viken Oslo.

En samlet innsats

Det har vært mange involverte parter i prosessen for å få enighet om utsettelse. NHO Logistikk og Transport Region Øst, Norges Lastebileier-forbund, Maskinentreprenørenes Forbund, Fredrikstad næringsråd og LO Østfold sammen med Fylkesordfører og Ordfører i Fredrikstad, er blant den som sammen med oss i NHO Viken Oslo forente oss om saken. Dette er et tydelig eksempel på at samarbeid mellom næringsliv og politikere kan skape endringer til det beste for både næring og samfunn.

– Dette viser at samarbeid på tvers gir resultater som kommer både næringsliv og samfunn til gode, sier Knold.

Gjennom sommeren og høsten har NHO Viken Oslo, sammen med nevnte aktører, tatt en aktiv rolle i saken. Vi har:

  • Sendt skriftlige innspill til Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet, som utløste invitasjon til dialogmøter.
  • Koordinert budskapene sammen med bransjens behov og Fredrikstad Næringsråd, samt involvert og berørte bedrifter for å synliggjøre konsekvensene.
  • Mobilisert næringslivet til felles innsats, slik at vi fremsto samlet og tydelige i kravene om løsninger.

Veien videre

Statens vegvesen har forpliktet seg til tettere samarbeid med næringslivet om avbøtende tiltak. På lang sikt er målet klart: ny bru ved Omberg–Torp må prioriteres i Nasjonal transportplan.

Det viktigste akkurat nå er å sørge for at oppfølgingen frem mot ny dato er god og konstruktiv. Utfordringene for transport-næringen er enda ikke løst, og det gjenstår enda å finne gode alternativer og planer for fremtiden før vi er i mål. Vi skal likevel være fornøyde med at utsettelsen og forpliktelsen fra Statens vegvesen til videre samarbeid med bransjen er ett skritt i riktig retning, avslutter Knold.