En kritisk forbindelse med en utløpsdato
Glommakryssingen er en livsnerve for både pendlere, arbeidsreisende og varetransport. Statens vegvesen har allerede slått fast at dagens bru har en holdbarhetsdato til 2035. Det er altså under ti år til vi kan stå uten en trygg og funksjonell overgang over Glomma. Ingen andre traséer kan ivareta trafikkbehovet på en like god måte. Dermed er det ingen tid å miste.
Konsekvenser for næringsliv og arbeidsplasser
Forutsigbar transportinfrastruktur er avgjørende for næringslivet og flaskehalser koster – i form av tid, penger og tapt konkurransekraft. Bedrifter må kunne planlegge vareleveranser, ansatte må komme seg effektivt til og fra jobb, og vi som region må sikre at veksten ikke strupes av manglende mobilitet. Akutte vedlikeholdsbehov og potensielle stengninger av dagens bru vil ramme både små og store virksomheter hardt. I verste fall vil det føre til at bedrifter og arbeidstakere velger seg bort fra området.
Prosjektet må fremover – ikke bakover
Det mest alvorlige nå er at vi risikerer å miste verdifull tid på lange, byråkratiske prosesser. Selvfølgelig skal kulturminnehensyn ivaretas, men prosessen må være effektiv og løsningsorientert. Staten har selv prioritert dette prosjektet i NTP og satt av midler. Da må det være et politisk ansvar å sørge for at fremdriften faktisk opprettholdes.
Signert Maria Hoff, seniorrådgiver i NHO Viken Oslo