Skaper opplevelser som varer

Publisert

MÅNEDENS BEDRIFT NOVEMBER: Dag Tynes har etablert D3 som en svært anerkjent tilrettelegger for arrangementer, konferanser og møteplasser med noen av Norges mest krevende kunder på oppdragslisten. Eirik Kvia er den andre halvdelen av D3 – som de to driver fra hvert sitt hjemmekontor på henholdsvis Hisøy og Flekkerøy.

MÅNEDENS BEDRIFT NOVEMBER: Dag Tynes har etablert D3 som en svært anerkjent tilrettelegger for arrangementer, konferanser og møteplasser med noen av Norges mest krevende kunder på oppdragslisten.

D3 i Arendal har etablert seg som en ledende leverandør i sin nisje med noen av Norges mest profesjonelle oppdragsgivere.  – Jeg vet ikke hva vi er, men vi er i hvert fall ikke et eventbyrå, sier daglig leder og gründer Dag Tynes.

Det er altså ikke så enkelt å plassere selskapet D3 Dynamic Delicate Details i en forhåndsdefinert bås. Men det lille selskapet har sikret seg noen av Norges mest kravstore kunder på oppdragslisten. Her finner man alt fra Kongehuset, Regjeringen, NRK og Nobel Forum til KS, Arendalsuka, Techpoint og Å Energi – blant veldig mange andre oppdragsgivere i både privat og offentlig sektor.

- Det er litt vanskelig å finne et samlebegrep for det vi driver med. I utgangspunktet er vi to produsenter som jobber med å lage arrangementer for våre oppdragsgivere. Men vi er ikke et eventbyrå. Det er mange andre som kan driver med firmaturer og julebord. Vårt oppdrag er å skape trygghet i planlegging og gjennomføring av arrangementer. Så baserer vi oss mye på leverandører og samarbeidspartnere når det gjelder tjenester som lyd, bilde, teknisk utstyr og annet, forklarer Dag Tynes.

Sammenhengende vekst

Sammen med Eirik Kvia eier og driver han selskapet. De to utfyller hverandre godt og har bidratt til kontinuerlig vekst siden etableringen i 2018. Fra hvert sitt hjemmekontor, henholdsvis på Flekkerøy og på Hisøy, får de oppdrag fra hele landet – selv om Agder fortsatt er det naturlige hjemmemarkedet.

Selskapet har nesten tredoblet omsetningen de siste årene og er kåret som Gaselle-bedrift av DN i 2023. Det siste året som det foreligger regnskapstall for er 2022 og da omsatte bedriften for nær 15 millioner kroner. Bedriften har lykkes med å vokse med lønnsomhet.

- Tallene fra 2022 var et unntaksår der ett enkelt prosjekt utgjorde nesten halvparten av årsomsetningen for oss. I 2023 blir det mer normale tall, understreker Dag Tynes.

Gode partnere

Omsetningstallene kan fremstå formidable om man tar utgangspunkt i at selskapet bare har to fast ansatte. Men rundt to tredjedeler av omsetningen kan knyttes til innkjøp av varer og tjenester fra underleverandører. Og gode samarbeidspartnere har vært en nøkkelfaktor for å utvikle tjenester på det nivået som D3 leverer.

- Vi hadde aldri fått til det vi har lykkes med, uten gode partnere som blant andre Media Service, Media Sørlandet, Agder Lyd og S-lyd. De er partnere som har vært veldig viktige for oss, sier Tynes.

Uansett så er det bemerkelsesverdig at et lite selskap i Arendal blir foretrukket som leverandør av svært kvalitetsbevisste kunder som for eksempel Kongehuset. Senest da kronprinsparet arrangerte 50-årsfeiring i Slottsparken tidligere i høst, var D3 en sentral leverandør som var med på å skape minner for livet for utvalgte gjester fra hele landet.

Tilfeldighet

Samarbeidet med Kongehuset har pågått i mange år. – Det startet litt tilfeldig i forbindelse med kronprins Haakons 40-årsfeiring. Da hadde jeg vært involvert i Stavernfestivalen, og ett av selskapene som jeg samarbeidet med der skulle også levere tjenester til dette arrangementet. Gjennom dem fikk vi oppdraget, og siden har vi vært så heldige å få flere oppdrag for Kongehuset, forteller Dag Tynes.

Men det er ikke bare Kongehuset som stadig kommer tilbake til D3 for å få hjelp og bistand.

- Tilbakemeldingene vi får oftest er at vi bidrar til å skape trygghet for en ordentlig gjennomføring, samtidig som vi får anerkjennelse for at vi bidrar med gode ideer og stort sett alltid klarer å komme med noe nytt som gir arrangementer særpreg. Vårt største fortrinn er kanskje at vi har en god forståelse av hva som er det viktigste formålet med arrangementet. Det gjør at vi kan bidra til å skape godt innhold. Vi leverer både tekster, design, scenografi og ideer til program og utforming. Så får vi hjelp av samarbeidspartnere med tekniske løsninger og utstyr, forklarer Dag Tynes.

Samfunnsnyttig

Hans egen motivasjon er først og fremst knyttet til opplevelsen av at de bidrar med noe samfunnsnyttig gjennom å skape gode rammer for at kunder og oppdragsgivere kan løfte frem nye ideer, samtidig som det skapes unike møteplasser for opplevelser og varige minner.

- Det er alltid moro å være med på å lage gode arrangementer. Men når det skaper varig verdi og nytte for oppdragsgivere og samfunnet, oppleves det enda mer motiverende, sier Dag Tynes.