NHO

Innhold

Gründer-suksess ble medlem nr 1500!

Nyhet, NHO Agder

Publisert

#205

MÅNEDENS BEDRIFT I OKTOBER: Erlend Fredriksen Syltevik og hans "Appetite for Production" ble NHO-medlem nr 1500 i Agder da de meldte seg inn i oktober.

Da kona ville hjem til Mandal for å starte hotell, måtte Erlend Fredriksen Syltevik finne på noe nytt. Dermed etablerte han selskapet som nå er blitt medlem nummer 1500 i NHO Agder.

Aldri før har NHO Agder hatt flere medlemsbedrifter enn akkurat nå, og i oktober nådde vi altså målet om 1500 medlemsbedrifter – og den milepælen ble altså passert da "Appetite for Production" sendte inn sin medlemssøknad.

Eventbyrået i Mandal har i løpet av kort tid lyktes med å ta en solid posisjon i markedet, og Erlend Fredriksen Syltevik mener det bare er en styrke for virksomheten at det er en rekke andre dyktige eventbyråer i landsdelen fra før, som blant andre Best Event, Headliner og D3. – Jeg synes de er kule folk som det er morsomt å samarbeide med. Derfor ser jeg ikke på dem som konkurrenter, men samarbeidspartnere. Og vi har allerede hatt fellesprosjekter med flere av dem, sier Erlend Fredriksen Syltevik.

Erfaring og kunnskap

Han er en veteran i eventbransjen med erfaring og kunnskap fra selskaper som Gyro, Playroom og Medvind. Han trivdes også veldig godt i Oslo-miljøet, men da kona Lotte Fredriksen Syltevik fikk med seg investor Svein Støle på ideen om å bygge Mandal Hotel, så måtte han bli med på flyttelasset.

- I utgangspunktet følte jeg nok at det var jeg som ofret meg da vi flyttet. Men erfaringen er at det er mange flere plussider med å jobbe og bo i Mandal enn i Oslo. Jo lengre jeg har bodd her, jo mer har jeg oppdaget det fine livet vi og barna har her. De fleste av mine venner i Oslo ville byttet til denne hverdagen på flekken, dersom de fikk muligheten, mener Erlend Fredriksen Syltevik.

- Jeg trodde ikke jeg skulle finne meg så godt til rette i Mandal som jeg har gjort. Jeg føler meg stadig mer og mer som en som er herfra. Jeg har blitt inkludert i lokalsamfunnet fra dag 1, legger han til.

Bestillingene tikket inn

Erlend Fredriksen Syltevik har mange jern i ilden, og egentlig var planen å utvikle et teknologiselskap da han flyttet til Mandal. Men i løpet av kort tid begynte også bestillingene å tikke inn fra tidligere event-kunder, og dermed har altså "Appetite" blitt hovedsatsingen for ham.

- I fjor omsatte vi for seks millioner kroner, og i år ser det ut til at vi vil passere 10 millioner kroner i omsetning. Vi har heldigvis også positive driftsresultater, sier han.

I tillegg til ham selv har han også knyttet til seg Thomas Nordvang-Harsheim som partner i selskapet. – Jeg så tidlig at det var nødvendig å ha med en til, og Thomas betjener nå "distriktskontoret" vårt i Oslo, sier gründeren.

Konseptet som "Appetite" baserer seg på er å ha en liten stab, men samtidig være knyttet til et stort nettverk. – Dermed kan vi levere skreddersydde løsninger som er akkurat det kunden trenger. Kunden kan selv ta ansvar for det de har mulighet til, og så leverer vi bare det kunden har behov for. Vi har ikke en stor organisasjon og høye felleskostnader. Dermed blir vi både fleksible og konkurransedyktige, samtidig som vi alltid kan få med oss de flinkeste fagfolkene i de ulike prosjektene, sier Fredriksen Syltevik som konstaterer at tyngden av oppdrag er i Oslo. – Men vi har også hatt spennende oppdrag på Sørlandet, og mange andre steder i landet, legger han til.

Mer tid og overskudd

Arbeidsdagene er annerledes med base i Mandal enn hva som var tilfellet da han jobbet i Oslo. Det blir mer tid og overskudd til familie, barn og fritidsinteresser.

- Jeg bruker nok mindre tid på jobb nå enn jeg gjorde før, selv om jeg relativt ofte må dra til Oslo. Fordelen er at jeg kan disponere tiden selv. Ulempen er selvfølgelig at jeg er mer eller mindre "alltid på jobb", fordi det er viktig å være tilgjengelig. I sum er det uansett en mer effektiv hverdag i dag, blant annet fordi jeg ikke trenger å bruke mye tid på interne møter og ulike prosesser. Målet er ikke nødvendigvis å vokse, men det er moro å se virksomheten utvikle seg. Og det er også hyggelig å bli lagt merke til i bransjen. Derfor har vi allerede hatt henvendelser fra ulike miljøer som har snust på å kjøpe opp selskapet, men foreløpig vil vi jobbe videre med den modellen vi har etablert. Vi er veldig takknemlige fordi vi har kule kunder som satser på oss, og derfor er jeg optimist også med tanke på hva vi skal få til neste år, sier Erlend Fredriksen Syltevik.