- Kultur er lim og olje

Publisert

Foto: Bendik Skogli

Reiseliv og kultur på agendaen under Festspillene i Nord-Norge.

- Kreative næringer og reiselivet er limet og oljen i samfunnet - det er limet som binder oss sammen og oljen som gjør det smooth å leve her, og ikke minst som smører hjulene når det blir værhardt - enten det er utendørs eller politisk, sa regiondirektør Sigrid Ina Simonsen i NHO Arktis under åpningen av Xn Harstad 2025.

Torsdag møttes kulturarbeidere og reiseliv i et fullsatt Galleri Nord-Norge. På dagsorden stod spørsmålet om hvordan en kan kople næringene med hverandre, noe det er all grunn til: Turistundersøkelsen viser at 75 prosent av nordmenn og 77 prosent av utenlandske turister bruker kulturtilbud når de ferierer i Norge.

NHO Arktis og Innovasjon Norge Arktis har tidligere skrevet en kronikk om emnet med eksempler der kultur i nord har blitt et reiselivsprodukt i seg selv.

- Vi hører ofte at det sies at vi må ha noe å leve for når vi snakker om kreative næringer. Men faktum er at også kunsteren må ha noe av leve av. Derfor arrangerer vi denne konferansen - for å bidra til å bygge forståelse og bro mellom kultur og reiseliv, understreket Simonsen.

Lever ikke av applaus
Harstad-ordfører Else Marie Stenhaug (Ap) berømmet både initiativet og tankegangen bak konferansen.

- Kulturarbeidere lever ikke av applaus alene, understreket hun.

I Harstad har 970 en jobb i tilknytning til reiselivet, ifølge NHO Reiseliv som viser til en Menon-rapport. Nærmere 300 millioner kroner går inn i kommunekassa i form av skatteinntekter herfra.

- Harstad og Festspillene er eksempelet på at kultur kan bli et reisemål i seg selv. Hvor mange av oss er ikke her på grunn av festspillene? Vi kan lykkes med å skape mer av det, understreket Anne Berit Figenschau, regiondirektør for Innovasjon Norge Arktis og ble supplert av kollega Audun Petterssen, som er avdelingsdirektør for Reiseliv Innovasjon Norge:

- Turistene bruker i snitt 1740 kroner i døgnet når de er i Norge.

- Turistene vil ha lokal kultur
Trond Øverås, administrerende direktør i Nordnorsk Reiseliv, hadde ferske tall som nettopp understreket poenget om at reiseliv og kulturliv må samarbeide tettere.

- I Gjesteundersøkelsen for Nord-Norge sier 76,1 prosent at museum, historiske steder og bygninger er viktigst for deres kulturelle aktivitet i Nord-Norge, mens 20,3 prosent svarer konserter og festivaler. 19,2 prosent svarer galleri, 48,1 prosent vil kjøpe lokale produkter, 45 prosent vil ha guidede turer og 53,3 prosent vil ha samiske opplevelser, eksemplifiserte han.

Bak Xn Harstad 2025 står Innovasjon Norge, NHO Arktis, NHO Reiseliv og Troms fylkeskommune.