Hålogalandsveien flere måneder foran skjema: – Imponert over fremgangen

Publisert

Snart bedre fremkommelighet: Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland, og Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis, utenfor en av de nye tunnelene på Hålogalandsveien. Gigantprosjektet er foran skjema og NHOs lederduo i Nord-Norge er dypt imponert.

Ett av Nord-Norges viktigste samferdselsprosjekter går betydelig raskere enn planlagt. Hovedentreprenør Skanska melder at Hålogalandsveien ligger hele fire–fem måneder foran skjema – og det er gode nyheter for både næringslivet, arbeidsmarkedet og hele landsdelens utvikling.

Hålogalandsveien er avgjørende for å binde Vesterålen, Lofoten og Ofoten tettere sammen. Den nye E10/Rv. 85-strekningen vil redusere reisetiden med hele 39 minutter og kutte strekningen mellom Tjeldsundbrua og Langvassbukt med 30 kilometer.

Med 82 kilometer ny vei, inkludert 27 kilometer i tunneler og 22 bruer, vil prosjektet gi både økt trafikksikkerhet, bedre fremkommelighet og langt mer forutsigbare transportforhold for næringslivet.

– Dette er et samferdselsløft av nasjonal betydning. Bedrifter over store deler av Nord-Norge får lettere tilgang til markeder, råvarer og kompetanse. Samtidig styrkes bo- og arbeidsmarkedsregionene – noe som er helt avgjørende for verdiskaping og bosetting, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.

– Jeg har selv kjørt strekningen fra Narvik til Sortland flere ganger i det siste, og det er utrolig å se hvor fort det går, påpeker han.

Prosjektet har nå i midten av mai en ferdigprosent på 40, og flere delåpninger nærmer seg. Kåringkrysset blir det første som åpnes, deretter følger Tjeldsund Øst – et viktig knutepunkt for kollektivtrafikk og annen ferdsel. Der skal alt stå klart senhøstes, ned til siste toalett.

Stor takk til alle som står på

Regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen, understreker betydningen for både næringsliv og lokalsamfunn:

– Dette viser hva som er mulig når offentlig og privat sektor samarbeider godt. Skanska og øvrige aktører gjør en formidabel jobb, og vi vil særlig rette en stor takk til alle som står på – fra entreprenører og ansatte til naboer og lokalsamfunn som viser forståelse for byggeaktiviteten. I sum er dette et prosjekt som ikke bygger ikke bare vei, men fremtid, sier Simonsen.

Den milde vinteren har gitt rom for mer utendørsarbeid enn forventet, noe som har bidratt til den raske fremgangen. Likevel minner Skanska om at prosjektet strekker seg til 2028, og at det fortsatt er viktig å forholde seg til kontraktsfestet overlevering mot slutten av det året.

Hålogalandsveien er Nord-Norges største samferdselsprosjekt med en totalverdi på 20 milliarder kroner. Prosjektet er et offentlig-privat samarbeid, der NHO-medlemsbedriften Skanska står i førersetet for både bygging, drift og vedlikehold i 15 år etter ferdigstillelse. De bruker en rekke underleverandører, også flere lokale.

Nye muligheter

Den nye veien vil være en avgjørende faktor for økt samhandling på tvers av kommune- og fylkesgrenser. Et bedre og mer pålitelig veinett gjør at folk kan ferdes tryggere, raskere og mer effektivt, noe som også er viktig for den betydelige gods- og varetransporten på strekningen. 

– Dette vil utløse nye muligheter for verdiskaping, sysselsetting og bosetting i hele Hålogalandsregionen, sier Sigrid Ina Simonsen, som selv holder til i Harstad.

Hans Christian Hansson minner om at det er flere andre flaskehalser både øst og vest for den nye veien, blant annet i Narvik og i Lofoten.

– Vi kommer til å fortsette å kjempe for at resten av veinettet skal rustes opp til den standarden folk og næringsliv i nord fortjener, men samtidig er det viktig å feire det som går virkelig bra – og hvor vi ser konkrete, svært positive resultater. Det er Hålogalandsveien et meget godt eksempel på, sier lederen for Nordlands største bedriftsfellesskap.