NHO krever styrking av fergesambandet Andenes-Gryllefjord

Publisert

Turen over Andfjorden kan være spektakulær. Reiselivet i både Nordland og Troms er tydelige på at fergeforbindelsen mellom Andenes og Gryllefjord må styrkes ytterligere. Foto: Marten Bril / Visit Vesterålen

Fergesambandet er viktig for både reiseliv og øvrig næringsliv i Nordland og Troms. Nå ber det største bedriftsfellesskapet i Nord-Norge om at det tas grep allerede for årets sesong.

I et felles initiativ tar NHO Nordland, NHO Arktis og NHO Reiseliv region Nord-Norge til orde for betydelige forbedringer i fergesambandet mellom Gryllefjord og Andenes for sommeren 2024.

I et skriv til Nordland fylkeskommune og Troms fylkeskommune, som er ansvarlig for ruten, ber de om at konkrete tiltak vurderes så snart som mulig.

Henvendelsen kommer i kjølvannet av de trafikale utfordringene og den manglende kapasiteten som preget sommeren 2023, samt en forventning om økt trafikk i sesongen som står for tur.

– For å unngå kaos på kaiene og sikre en smidig reise for alle, er det avgjørende at vi får en økning i kapasiteten. Enten gjennom flere daglige avganger eller ved at det settes inn en større ferge, sier Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland.

På en reiselivsturné han gjennomførte i nordre Nordland sammen med NHO Reiseliv for kort tid siden, var tilbakemeldingene svært tydelige.

– Dette sambandet må prioriteres, påpeker Hansson.

I tillegg foreslås det en utvidelse av toppsesongen. Tradisjonelt har denne blitt avsluttet i midten av august, men NHO ønsker at den skal vare ut måneden.

Tiltaket vil svare på behovene til turoperatører som ser et stort potensial for økt trafikk i nettopp denne perioden.

Økt sysselsetting og verdiskaping

Sigrid Ina Simonsen, regiondirektør i NHO Arktis, har fått helt konkrete henvendelser fra medlemsbedrifter om saken.

– En forskyvning av toppsesongen, og på lengre sikt en mulig helårsrute, vil både gagne turoperatørene og bidra til økt sysselsetting og verdiskaping for næringslivet i regionen. Det er et viktig mål for oss å jobbe for sesongutvidelse og flere helårlige arbeidsplasser i reiselivet, sier Simonsen.

Terje Theodorsen, styreleder i NHO Reiseliv Nord-Norge, peker på den bredere betydningen av disse tiltakene.

– Både Senja og Vesterålen er områder med stort potensial. Reiselivet opplever allerede en positiv utvikling, og det er avgjørende at samferdselstilbudet holder tritt. En styrking av fergesambandet er essensielt for å støtte opp under reiselivet og det øvrige næringslivet, sier Thedorsen.

Han understreker:

– Det handler om å gjøre regionen mer tilgjengelig og attraktiv for både turister og næringsdrivende.

Klart ønske fra bransjen

Ragna Råkk og Christer Antonsen, som driver Midnattsol Camping på Bleik i Andøy, er blant de lokale næringsdrivende som har uttrykt et sterkt ønske om forbedringer på fergesambandet.

Paret opplever direkte konsekvenser av den begrensede kapasiteten og forholdsvis korte sesongen, som de mener fører til tapte inntekter.

NHO besøkte nylig bedriften, og tilbakemeldingen var ikke til å ta feil av:

– Det vi ønsker er helårsdrift. Det vil være ideelt ikke bare for oss, men for mange i bransjen – og ha stor betydning på begge sider av fjorden, sier Råkk.

NHO Nordland og NHO Arktis utgjør det største bedriftsfellesskapet i Nord-Norge, med samlet nær 4300 virksomheter, som sysselsetter over 56 000 årsverk i Nordland, Troms, Finnmark og på Svalbard.