Toppmøte i Narvik om Ofotbanen: – Det haster å ta grep

Publisert

Krever dobbeltspor på Ofotbanen: F.v. Tor Anders Elvegård, direktør i Nordlaks, Børge Edvardsen Klingan, havnedirektør i Narvik og Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland. Foto: Narvik Havn

Under Vinterfestuka i Narvik samlet et toppmøte nøkkelpersoner fra både offentlig og privat sektor for å diskutere fremtiden til Ofotbanen, en jernbane av internasjonal betydning. En betydelig oppgradering med dobbeltspor haster, mener NHO Nordland.

Det var Narvik Havn ved havnedirektør Børge Edvardsen Klingan som tok initiativet til møtet, som fokuserte på banens kritiske rolle for norsk eksport, økonomisk vekst på hele Nordkalotten og ikke minst sikkerhet og beredskap.

Møtet ble holdt bare få dager før regjeringen legger frem Nasjonal transportplan (NTP), det viktigste veikartet for samferdselssektoren for den neste 12-årsperioden.

Hans Christian Hansson, regiondirektør i NHO Nordland, holdt innlegg på seminaret og var tydelig på hvor viktig jernbanestrekningen er.

På bakgrunn av ferske eksporttall som ble lagt frem tidligere denne uken, minnet han om at næringslivet i Nordland utvikler seg svært positivt. Ofotbanen er en vital transportåre og setter i stor grad premissene for både import og eksport.

– Det finnes ingen alternativer til Ofotbanen. Den er essensiell for befolkningen, næringslivet og landets sikkerhet. En halvveis utbygging er uakseptabel, dobbeltspor hele veien er løsningen, sier han.

Unik rolle

Seminaret belyste Ofotbanens unike rolle: Strekningen utgjør kun 1 prosent av Norges jernbanenett, men står for over 60 prosent av godstransporten i tonn. Dette understreker banens overordnede betydning for landets logistikk, men også forsvarsevne. Forsvaret kraftsamler i nordre Nordland og Sør-Troms, samtidig som både Sverige og Finland er kommet inn i NATO.

Blant deltakerne var Lars Skjønnås, rådmann i Narvik, Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR, Thor Brækkan, regiondirektør i Bane NOR, Knut Sletta, jernbanedirektør, Harald Sunde, tidligere forsvarssjef og leder for totalberedskapskommisjonen og Marianne Dobak Kvensjø, fylkesråd for samferdsel og nestleder i fylkesrådet i Nordland. De delte alle sine perspektiver på hvordan styrke Ofotbanens kapasitet og pålitelighet. Fra svensk side bidro Nils Ahlm, strategisk planlegger i Trafikverket.

Også næringslivet var sterkt representert med blant annet Nils Johan Haraldsson fra Kaunis Iron og Niklas Johansson i LKAB, som vektla banens betydning for mineralindustrien, og ikke minst direktør Tor Anders Elvegård i Nordlaks, som poengterte Ofotbanens fundamentale betydning for sjømatnæringen.

Må tenke stort og ikke smått

Diskusjonene tok også for seg de betydelige utfordringene med avsporinger denne vinteren, som har minnet oss om den uakseptable sårbarheten vi står overfor.

– Nå er tiden for å være fremsynte og visjonære! Vi må tenke stort og ikke smått. Både Nord-Norge og Nord-Sverige har et enormt vekstpotensial. Skal vi lykkes i å realisere det, må vi ha infrastrukturløsninger som legger til rette for skalering, og som er til å stole på, sier Hans Christian Hansson.

Han er glad for positive signaler fra regjeringen, blant annet om nye krysningsspor, men minner om at det ikke er nok.

– Vi må ha en mer ambisiøs tilnærming, sier han og påpeker:

– Ofotbanen kan ikke bare være en regional prioritet. Dette er porten til Arktis og en strekning som er viktig for hele Norden.