Moss må bli en ja-kommune

Publisert

Vi håper på mindre byråkrati og fortgang i byggesaksbehandlingen i Moss, noe som igjen vil gi flere byggeprosjekter og sist men ikke minst, bety flere jobber i Mosseregionen.

Vi skal være “en samarbeidspartner som er forutsigbar for næringslivet i regionen”, heter det i den nye strategiske næringsplanen til Mosseregionen. Planen har gode intensjoner også når det gjelder rask og god byggesaksbehandling. NHO Viken Oslo og bedriftene begynner imidlertid å bli litt utålmodige når det gjelder igangsettingen, i hvert fall for Moss kommunes del. Det skriver regiondirektør Benedicte Røer i et innlegg i Moss Avis.

Moss Avis har vist oss at eksemplene står i kø når det gjelder sendrektighet og høye gebyrer innenfor byggesaksbehandling i Moss kommune. Privatpersoner sier det er som å “orientere seg i en jungel” bare man ber om få bygge garasje på egen tomt.  

Mesterbygg Moss AS har holdt på med byggesøknader i over 20 år, og sier de aldri har opplevd mer trøbbel enn det de gjør nå. Per Jæger i Boligprodusentene er frustrert over lang og uforutsigbar saksbehandlingstid. 

Det er alvorlig når en hel bransje bremses av saksbehandlingen i kommunen. Saksbehandlingen er ikke bare treg og byråkratisk, den framstår også som lite brukerorientert, vilkårlig og lite forutsigbar, sier bedrifter som har vært i kontakt med kommunen. Når alt handler om å finne feil, dialogen er dårlig og saksbehandlingstiden utsettes gjentatte ganger, betyr det tap for entreprenører, byggmestere og privatpersoner. 

Vi har forståelse for at det midlertidig kan være vanskelig hvis man mangler saksbehandlere på byggesak. Men det gir heller ikke noe godt inntrykk når vi igjen kan lese at konsulenter fra EnviDan foreslår å øke byggesaksgebyrene i Moss med hele 20 prosent. Det er riktignok kun et forslag, og ikke vedtatt politikk. Firmaet mener at kommunen i dag ikke dekker inn selvkost. Det kan godt hende at det stemmer, men det blir fortsatt feil å straffe innbyggerne med gebyrer for at kommunen ikke gjør en god nok jobb. 

Forvaltningsrevisor Bjørnar Bakker Eriksen i Østre Viken kommunerevisjon gjennomgikk også byggesaksbehandlingen i Moss tidligere i år. Han kom med hele ti punkter til forbedring i en revisjonsrapport i september. Punktene går på bedre rutiner, bedre internkontroll men også å arbeide med å forbedre saksbehandlingspraksis med hovedfokus på dokumentasjon, tidsfrister for mottakskontroll og overholdelse av saksbehandlingsfrister. 

Kjære Moss kommune, vi tror ikke dere ønsker å ha et slikt omdømme. Vi tror oppriktig at dere ønsker å være mer næringsvennlige enn dette. Kommuner som lykkes med næringsutvikling prioriterer dialog med næringsaktører og større jobbskapere i kommunen. De legger til rette gjennom arealplanlegging, gjennom positiv veiledning og gjennom å prioritere søknader som fører til arbeidsplasser. Dagens praksis er kontraproduktiv. Vi ser frem til en bedret dialog mellom byggebransjen og kommunen og til en forbedring i saksbehandlingen.