NTP 2025-2036: Regjeringen møter mange av næringslivets behov

Publisert

Foto: Moment Studio.

I dag presenterte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan for 2025-2036. NHO Viken Oslo er avventende positive til det regjeringen legger frem, som på mange prosjekter møter NHOs prioriteringer i østlandsområdet.

– I forslaget til ny NTP ligger det viktige samferdselssatsinger som Østfoldbanen, oppgraderinger av kollektivtrafikken i Oslo-området, samt flere viktige veistrekninger i både Buskerud og Akershus. Dette er prosjekter som kommer et stort antall mennesker og bedrifter til gode, sier Vegard Einan, regiondirektør i NHO Viken Oslo.

Samferdsel spiller en avgjørende rolle i regionens økonomiske vekst og utvikling. En forbedring av både tilgjengelighet og effektivitet i transportnettverket er avgjørende for et bærekraftig og konkurransedyktig næringsliv. Forbedret infrastruktur vil redusere reisetid, øke mobiliteten for arbeidstakere og lette transporten av varer og tjenester gjennom hele regionen.

Planer må følges opp med penger

– Vi ser positivt på totalen av prosjekter i vår region, selv om det er på tide å realisere særlig Ringeriksbanen. Østlandet er et knutepunkt for transport i Norge. Det fører også til at flaskehalser i vår region forplanter seg ut i hele landet. Særlig i og rundt Oslo blir flaskehalsene uforholdsmessig store, og det er kritisk å løse opp disse for å styrke konkurransekraften til store deler av norsk næringsliv, sier Einan, og fortsetter:

– Nå er det viktig at prosjektene også sikres gjennom behandlingen i Stortinget, og blir realisert gjennom årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Nasjonal Transportplan er nettopp det, en plan. Derfor kommer vi til å følge prosjektene tett, frem til spaden er satt i jorden.

Viktige prosjekter utsatt

– Samtidig som det ligger mange gode prosjekter inne i NTP som binder bo- og arbeidsmarkedet enda tettere sammen, er det fortsatt viktige prosjekter som er tatt ut av NTP. Vi vil fortsette å løfte opp behovet for Ringeriksbanen, fullføring av E18 Vestkorridoren og ny rv. 19 i Moss, sier Vegard Einan.

NHO Viken Oslo forstår at beslutningsprosesser rundt store samferdselsinvesteringer innebærer vanskelige prioriteringer. Flere av prosjektene i regionen er skjøvet til andre seksårsperiode, og det er avgjørende at disse blir med videre i neste rullering av NTP, slik at de blir realisert.

– En velfungerende økonomi er avhengig av god mobilitet. Folk må på jobb, og varer må til markedet, så raskt og effektivt som mulig. Er mobiliteten god, greier også bedriftene å tiltrekke seg riktig og kompetent arbeidskraft og stimulere til nye investeringer i næringslivet, avslutter Einan.

Viktige prosjekter for næringslivet i vår region, som er med i ny NTP:

  • E16 Skaret-Hønefoss
  • E16 Nymoen-Eggemoen
  • Rv. 7 Ørgenvika-Kittilsviki
  • Rv. 291 Holmenbrua
  • Rv. 22 Glommakryssing
  • Dobbeltspor på Østfoldbanen fra Råde til Fredrikstad
  • Flere strekninger langs øst-vest-aksen E134:
    • E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 er allerede igangsatt
    • E134 Dagslett-E18
    • E134 Saggrenda-Elgsjø
  • E18 Retvet-Vinterbro
  • Oppgraderinger av kollektivtransporten i Oslo-området gjennom nye jernbaneinvesteringer
  • Utbedringer langs rv. 7 og rv. 52 i Hallingdal