Sirkulær Verdiskaping: Slåkkefabrikken og Miljø Norge AS leder an i grønn omstilling

Publisert

I en tid hvor sirkulær økonomi og bærekraft er mer enn bare ord, viser Slåkkefabrikken og morselskapet Miljø Norge AS hvordan innovasjon og miljøansvar kan gå hånd i hånd.

Historien om Slåkkefabrikken begynte som en ordentlig gründerhistorie: med to brødre, en kjeller hos bestemor, og en håndfull brukte brannslukkere. Den gang i selskapet Norsk Brannvern, som i 2020 ble solgt til et PE-fond. Siden 2021 har gründerne bak Miljø Norge AS og Slåkkefabrikken bygget opp en høyteknologisk og automatisert produksjonslinje for ombruk av brannslukkere på Lierstrand. Selskapet har investert over 70 millioner kroner i moderne teknologi og har gått fra å være en gründerbedrift til å bli en ledende aktør i den norske sirkulærøkonomien.

– Det startet med at vi manuelt fylte og solgte brukte brannslukkere i Norsk Brannvern. Vi brukte 15 minutter på å fylle opp hvert apparat, forteller Petter L. Mathisen, en av de to gründerne. Nå tar det under ett minutt å ferdigstille et apparat på produksjonslinjen. Det gir både økonomisk og miljømessig gevinst.

Sirkulær økonomi i praksis

Slåkkefabrikkens modell er enkel: I stedet for å kassere gamle brannslukkere, samles de inn, kontrolleres, oppgraderes og sendes ut igjen på markedet. Dette reduserer både avfallsmengde og behovet for ny produksjon. Selskapet samarbeider med store aktører som Jernia, LO Favør og flere brannvernaktører, og tilbyr løsninger der gamle apparater kan byttes inn mot nye – med pant på det gamle.

– Vi har 37 forskjellige pulvertyper som går på linjen vår her. Vi har analysert alle pulvertypene og tilpasser prosess til hvert apparat, sier Mathisen, og understreker hvor viktig kvalitet og sikkerhet er i alle ledd.

Fra gründerånd til industriell skala

Veien fra kjellerbedrift til industriaktør har vært bygget stein på stein. Norsk Brannvern var en bedrift som belaget seg på organisk vekst, uten lån eller investorer. Deler av overskuddet fra salget av Norsk Brannvern ble så reinvester i dagens industribedrift. Med investorer på laget og en automatisert linje som er den første av sitt slag, har risikoen økt – men også mulighetene.

– Det er mye mer systemer, sertifiseringer og rapportering nå. Vi er ISO-sertifisert og godkjent av Statsforvalteren, og har kunder både «opp og nedstrøms» som det kalles i avfallsbransjen, forteller gründerne.

Selskapet har kraftig omsetningsvekst, med stadig økende salg også utenfor Norges landegrenser.

Rapporteringsbyrden

Innovasjon og vekst gir også nye utfordringer. Regelverk, rapporteringskrav og internasjonal handel med farlig avfall krever mye tid og kompetanse.

– Det er krevende å sette seg inn i alle lover og regler, på fagområder man kanskje ikke kan noe om fra før. Her kan NHO spille en viktig rolle som støttespiller og pådriver for forenkling, mener Mathisen.

Rapporteringsbyrden er særlig tyngende for vekstbedrifter, fortsetter han.

– Vi får stadig nye rapporteringskrav fra SSB, Miljødirektoratet og andre. Når du starter en bedrift har du ikke ressurser dedikert til rapportering, og må prioritere mellom daglig drift og byråkrati, forteller gründerne. Han mener at bedrifter i starten burde få litt mer ‘slack’.

Gjør det vanskelig å lykkes som gründer i Norge

Den mye omtalte formueskatten er også noe gründerne i Slåkkefabrikken kjenner på. Petter Mathisen, som har bakgrunn som lærer og fra forsvaret, stiller seg positiv til skatt, men formueskatten, den synes han ikke så mye om.

Utfordringen ligger i at formueskatten er basert på selskapets verdi.

– Er du god på å selge eller klarer å verdsette selskapet ditt høyt, ved å vise store muligheter, så er det jo dumt å bli straffet for det, sier han.

Slåkkefabrikken, med sine store investeringer og automatisert produksjonslinje har brukt flere år på å bygge seg opp. Selv med sterk forbedring i tallene og vekst de siste årene, tapte selskapet flere millioner sist år.

– Å måtte betale formueskatt for et selskap som taper millioner av kroner i året, er kjedelig. Det gjør det vanskeligere å lykkes som gründer i Norge, forklarer gründeren.

Holder på optimismen og drivkraften

Til tross for utfordringer på veien er optimismen stor. Utfordringer tas på strak arm og brødrene har satt seg store og ambisiøse mål for selskapet.

– Fjerde kvartal i fjor gikk vi i pluss, og vi har doblet omsetningen fra januar i fjor til januar i år. Det gir motivasjon til å stå på videre og strekke oss mot det hårete målet om å konkurrere på nivå med Tomra, avslutter han.