IA-samarbeid ble løsningen da sykefraværet doblet seg

Publisert

For Clarion Hotel The Hub med sine 500 ansatte var en økning i sykefraværet til 8 prosent en alvorlig utfordring. Løsningen ble et målrettet IA-samarbeid med Nav Arbeidslivssenter, hvor nøkkelen til suksess lå i bred involvering.

HR tok kontakt med Nav Arbeidslivssenter Oslo 18. oktober 2023 med ønske om å innlede et IA-samarbeid for å redusere og forebygge sykefraværet. Det hadde gått opp fra 3,5 prosent før pandemien til 8 prosent. Vi besvarte henvendelsen samme dag og gjennomførte møter med HR, AMU og ledergruppa i tidsrommet 3. november til 13. desember.

Kartleggingen ble gjennomført på norsk og engelsk 15. februar, og resultatene ble drøftet i workshop med avdelingsvise partsgrupper 6. mars 2024 og med IA-rådgiverne Hanne Borgersen og Mads Kollstrøm Johansen. Første fase i IA-prosessen ble en engelsk/norsk workshop-rekke for fire avdelinger i juli og august, hvor alle ansatte, mellomledere, ledere, tillitsvalgte og verneombud fikk bidra aktiv med ideer til tilretteleggingslister, og muligheten til å sette seg inn i og diskutere medvirkningsplikt og rutiner.

Primære suksessfaktorer var grundig forarbeid og internkommunikasjon fra HR og partene, og svært engasjerte ansatte i workshopene. IA-innsatsen dreier seg nå til forebygging og spesifikt fokus på mellomledernes kompetanse, ferdigheter og trygghet i lederrollen.

Sykefraværet har gått ned fra 8% til 6% (bransjesnitt 6,7%), og hotellets måltall er 4,5% totalt sykefravær.