Hos Heidelberg er vellykket tilrettelegging en del av forretningsstrategien

For industrigiganten Heidelberg er inkludering en integrert del av driften. Gjennom et tett samarbeid med NAV og Hjelpemiddelsentralen viser de hvordan målrettet teknisk og organisatorisk tilrettelegging kan skape jobbmuligheter for personer med redusert funksjonsevne.

Heidelberg er et globalt selskap med 51000 ansatte, på fem kontinenter. Bedriften er ledende innen sement, tilslag og ferdigbetong

Heidelberg har jobbet mye med utenforskap og gir unge mennesker uten særskilt arbeidstrening og folk som har helseproblemer enten fysisk eller psykisk en mulighet. De erfarer at god støtte rundt enkeltmennesker er avgjørende. Bedriften samarbeider med hjelpemiddelsentralen slik at de kan tilrettelegge med maskiner eller utstyr som gjør at mennesker med redusert funksjonsevne får muligheter i bedriften. Heidelberg har omfattende bruk av lønnstilskudd, arbeidstrening og tilrettelagt arbeid som virkemiddel slik at flere av de utenfor finner en arbeidsplass i bedriften.

Heidelberg bruker ekspertbistand for å lykkes og mener at det gir gode erfaringer og resultater. Bedriften er opptatt av at de kan få enda bedre resultater dersom lengden og størrelsen på lønnstilskudd økes.

Samtidig har bedriften hatt en intern prosess for å sikre at de har fokus på riktig sikkerhetsnivå slik at ikke f.eks. språk blir en unødvendig stor utfordring, noe som har medvirket til at de har gjennomført interne språkkurs. Selv om det er lav kvinneandel også i Heidelberg, og byggebransjen generelt, er bedriften opptatt av å rekruttere flere kvinner. De inngår også samarbeidsavtaler for å inkludere langtidsledige eller kandidater som har vanskeligheter med å få innpass i ordinært arbeidsmarked.