Systematisk nærværsarbeid skaper verdi på alle nivåer: den styrker den enkelte ansatte og teamet, gir lederen bedre forutsetninger, og bygger selskapets omdømme og konkurransekraft.
For den ansatte handler det om å oppleve en relasjon til deg som leder og kollegaene i teamet som skaper psykologisk trygghet, hvor en blir sett og anerkjent som menneske og fagperson, og opplever seg ønsket inn i fellesskapet.
For kollegaene til den sykemeldte er nærværsarbeidet viktig fordi det sikrer tilstrekkelig kapasitet og kompetanse i teamet, gir en arbeidssituasjon som kjennetegnes av trivsel, trygghet og medvirkning. Behandles ansatte som er sykemeldte eller har utfordringer med respekt og imøtekommenhet trygger det resten av teamet.
For deg som leder er nærværsarbeid viktig fordi det bidrar til at du har nok folk på jobb og får hentet ut potensialet i den enkelte. Trygghet og tilbakemeldingskultur sikrer bedre samhandling og prestasjoner
For oss som bank er nærværsarbeid viktig fordi menneskene som jobber her er helt avgjørende for å løse oppdraget. Inkluderte, velfungerende og motiverte ansatte sikrer oss en kultur og et omdømme som gjør at vi både beholder, utvikler og rekrutterer kompetanse.
For samfunnet er vi gjennom vårt nærværsarbeid en rollemodell for andre virksomheter. Våre handlinger påvirker både omdømmet og mulighetene som finnes i regionen, avlaster helsesystemet og sparer samfunnet for store kostnader.