Nordea bruker speed date for å finne nye talenter i Ålesund

Publisert

I samarbeid med NAV arrangerte Nordea Ålesund "speed date" hvor fokus ble flyttet fra papirkvalifikasjoner til personlig motivasjon og potensial, en metode som gir banken et unikt innblikk i kandidatene og hjelper dem å bygge mangfoldige team.

NORDEA i Ålesund Nordeas kundeservice i Ålesund er blant bankens største, med 100 ansatte. Bankens vekstambisjoner gjør at behovet for nye medarbeidere hele tiden er til stede.

Nordea har jobbet tett sammen med Nav i rekrutteringsprosesser. I januar/februar 2024 gjennomførte banken og Nav i Ålesund en "speed-date". Potensielle arbeidstakere ble gjennom en sesjon intervjuet av leder for kundeservice. Utgangspunktet var at hver enkelt fikk fortelle hvem man er, dette var ikke en gjennomgang av CV eller søknadspapir. Arbeidssøkerne fikk denne måten gi et mer direkte uttrykk for hva man kan, hva man er god , og hvilken motivasjon man har.

Metodikken fikk god respons fra arbeidssøkerne. Nordea er ute etter å sette sammen et lag av medarbeidere, med ulik bakgrunn og ønsker mangfold. "Speeddatingen" gir en god mulighet til dette.