DRIVE effektiviserer salgsprossen for bilbransjen

Drive Mobility, eid av Norges Bilbransjeforbund (NBF) og 35 andre bilbransjeaktører i Norge, har lansert en ny felles digital bransjeplattform for håndtering, kjøp og salg av biler. Målet er at den digitale plattformen som blant bruker kunstig intelligens skal effektivisere salgsprosessen for norske bilforhandlere.

Drive består av to deler: Markedsplattformen Drive.no og forhandlerplattformen Drive Dealer. Drive.no er en markedsplass for profesjonelle bilaktører/forhandlere. Her vil privatpersoner både kunne kjøpe seg en bil fra forhandlervirksomheter, samt få verdivurdering av bilen sin eller legge den ut for salg til forhandlernettverket til Drive. Markedsplattformen skal etter planen lanseres i starten av 2024.

Drive Dealer ble lansert i august-september 2023, og per første kvartal 2024 er målsettingen at cirka 200 bilforhandlere skal ha tatt i bruk forhandlerplattformen. Forhandlerplattformen er et prosessverktøy for bilforhandlere til å håndtere bilen før den kommer ut for salg på Drive.no eller andre plattformer. Her håndterer forhandleren prosesser som er nødvendig for å gjøre en bil klar for salg på en markedsplass, slik som for eksempel forkalkyle, takst, rekvisisjon og tilstandsrapport. Verktøyet hjelper bilforhandlere å håndtere bilporteføljen sin samt å effektivisere arbeidsprosessene knyttet til salg av biler.

Maskinlæring fører til effektivisering og nøyaktighet

I Drive Dealer er det integrert et prisverktøy som hjelper bilforhandlere med å velge riktig pris til biler som skal kjøpes inn eller selges videre til kunder. Prisverktøyet er basert på nevrale nettverk og egenutviklete maskinlæringsmodeller. For å predikere riktig pris er maskinlæringsmodellen trenet på svære datamengder, nærmere bestemt alle priser på alle bruktbiler som er solgt i Norge i de siste par årene. I bilbransjen har det vært vanlig å sette pris på bruktbiler manuelt. Istedenfor å gjøre dette manuelt bruker prisverktøyet i Drive Dealer kunstig intelligens. Ved å bruke maskinlæring på enorme mengder data effektiviseres prosessen med å velge riktig pris i markedet, og prisen blir mer nøyaktig da den er basert på store datamengder. Ved å bruke prisverktøyet til DRIVE får bilforhandleren også tatt vekk sårbarheten ved at det er noen få ansatte i virksomheten som sitter på kunnskap om hva som er «riktig prising» av en bil, samt at man minsker sjansen for menneskelige feil.

Drive har blitt etablert etter inspirasjon fra Wayke i Sverige (se faktaboks), og er et initiativ for å effektivisere og kutte i kostnader, men også for at bilbransjen selv skal ta kontroll over egne data og skjebne i en tid der viktigheten av data blir stadig større.

Kan få ytterligere effektiviseringseffekter med bruk av generativ AI

Fremover ser DRIVE for seg at generativ AI vil kunne bidra til ytterligere effektivisering av bilbransjen. Eksempler på dette er at verktøy for generativ AI kan brukes til å generere bilder av biler som skal selges. Å bruke kunstig intelligens til dette istedenfor å ta bildene selv vil spare virksomheter for både tid og penger. Et annet potensiale ved generativ AI er å bruke «prompts» for å dirigere modellen til å produsere annonsetekster. På dette området er DRIVE fortsatt i startfasen, men ser store muligheter for effektivisering og kostnadsbesparelser de kommende årene.

Drive Mobility AS og AI-teknologi

- DRIVE Mobility er inspirert av et tilsvarende og allerede etablert initiativ fra bilbransjen i Sverige som heter Wayke, og som er rullet ut til 1600 svenske forhandlervirksomheter.

- Teknologien er gjennomprøvd i Sverige, og Drive har inngått en såkalt software-as-a-service avtale med Wayke. Det er denne teknologien som nå vil tilbys norske forhandlere.

- IT-strukturen i plattformen er skybasert, intelligent, lærende, og baserer seg på en containerstruktur.