For Schneider Electric gir AI bedre produkter og mer effektive arbeidsprosesser

Schneider Electric har økt effektiviteten i egen virksomhet og oppnådd viktige kvalitetsforbedringer i produktene og tjenestene ved hjelp av kunstig intelligens.

Schneider Electric er en stor global virksomhet med kontorer flere steder i Norge. Virksomheten har 180 års erfaring med elektrifisering, automatisering, digitalisering og bærekraft. De senere årene har virksomheten utnyttet kunstig intelligens i økende grad for å effektivisere egne prosesser, men også for å levere bedre produkter og tjenester til sine kunder. Schneider Electric bruker AI i dag i analyseverktøy for markedsutvikling, chatbots og prediktive drifts- og supportløsninger, i simuleringsverktøy som identifiserer eventuelle svakheter i produktutvikling, samt i styring og energioptimalisering i bygg, støtte til administrative oppgaver og støtte til programvareutvikling. Bruk av AI forenkler tidkrevende oppgaver og reduserer usikkerhetsmomenter, spesielt rundt kundehåndtering og markedsutvikling. Schneider Electric har spart betydelige kostnader, både i form av mer produktive beslutningsprosesser, færre feil og redusert nedetid i produksjonen.

Konkrete eksempler på hvordan AI gir Schneider Electric gevinster finnes også. Innenfor bygningsautomasjon benyttes AI til termisk modellering, overvåking og styring av varme, ventilasjon og kjøling, energioptimalisering og elektrisk belastningsfordeling. Etterspørsel etter elektrisk kraft og forsyning i microgrids håndteres av AI. Videre automatiserer AI kvalitetskontroll og visuell inspeksjon innenfor industrien. Også for datasentre gir AI drifts- og kostnadsoptimal kjøling basert på prediktiv analyse av live sensordata og smarte alarmer. Kjøps- og salgsbeslutninger innenfor fornybar energi assisteres ved hjelp av AI. Løsninger ut mot virksomhetens kunder har resultert i kostnadsbesparelser gjennom optimalisering av energiforbruk, redusert nedetid som følger av løsningenes evne til å forutse ulike scenarier og gjennom å legge til rette for bedre beslutninger basert på en dypere innsikt enn tilfellet ville vært uten AI.

Schneider Electric Norge AS og AI-teknologi

- Schneider har de senere årene utnyttet AI for å både effektivisere egne prosesser og levere bedre produkter og tjenester til sine kunder.

- Eksempelvis brukes AI til energioptimalisering, slik som overvåkning og styring av varme og ventilasjon.

- Bruker også AI i analyseverktøy for markedsutvikling, chatbots, samt drifts- og supportløsninger.