XXL bruker ulike AI-tjenester for å redusere kostnadene sine

Sports- og friluftskjeden XXL har siden 2020 brukt ulike AI-tjenester for å redusere virksomhetens kostnader. Sportskjeden kjøper hovedsakelig AI-tjenester i form av hyllevarer fra leverandører, men har også selv utviklet en maskinlæringsmodell for å gi kunder produktanbefalinger på virksomhetens nettside.

XXL er en sports- og friluftskjede med 91 varehus i Norge, Sverige, Finland og Østerrike. De har også Nordens største sportsbutikk på internett. Klikker du deg inn på hjemmesiden til XXL vil du få produktanbefalinger til hvilke produkter du burde kjøpe. Produktanbefalingene på hjemmesiden er basert på data om kundeadferd og XXLs selvutviklede maskinlæringsmodell.

XXL kjøpte tidligere tjenesten med produktanbefalinger av en ekstern leverandør, men sports- og friluftskjeden har etter hvert bygget opp egen kompetanse på hvordan gi best mulig målrettede produktanbefalinger til sine kunder. Sports- og friluftskjeden har utviklet en egen maskinlæringsmodell (nevralt nettverk) for produktanbefalinger da dette tillater at de kan bruke anonymisert informasjon om egne kunders kjøpshistorikk, dvs. data som ikke kan deles med eksterne leverandører. Ved å bruke sin egen modell for produktanbefalinger basert på kjøpshistorikk, har XXL fått bedre resultater enn da tjenesten ble levert av en ekstern leverandør og denne informasjonen ikke inngikk. Dette konkrete tiltaket bedret omsetningen til XXL med cirka 2 prosent.

Effektiviserer med å kjøpe AI-teknologi fra leverandører

Maskinlæringsmodellen for produktanbefalinger på hjemmesiden til XXL er den eneste av AI-tjenestene som XXL har utviklet selv. Sportskjeden kjøper imidlertid flere ulike AI-tjenester (hyllevarer) fra ulike IT-leverandører. Årsaken til at de i stor grad kjøper tjenester fra andre er at utvikling av AI-tjenester ikke er XXL sitt kjerneområde, og at virksomheten har hatt stor nytte av å bruke eksiterende hyllevarer. Kjøp av AI-tjenester fra eksterne leverandører bidrar til å optimalisere XXLs drift ved å kutte i virksomhetens kostnader.

Et eksempel på en hyllevare som XXL bruker er den generative språkmodellen ChatGPT, som er utviklet av OpenAI. Systemutviklere hos XXL bruker Chat GPT som assistent for å kvalitetssikre koder og redusere leveransetiden. Sports- og

friluftskjeden forventer at dette gir en effektiviseringsgevinst på 10-15 prosent på alle kodeleveranser i løpet av 2024. XXL bruker foreløpig generative språkmodeller som Chat GPT i begrenset omfang, for eksempel til enkle oversettelser og mindre juridiske avklaringer.

XXL jobber også med å hente ut AI effektiviseringsgevinster innen innholdsproduksjon og kundeservice.

XXL Sport & Villmark AS og AI-teknologi

- XXL har selv utviklet en maskinlæringsmodell som gir produktanbefalinger til kunder som besøker nettsidene.

- Ved å utvikle modellen selv kan XXL ta i bruk kunders kjøpshistorikk og slik levere bedre produktanbefalinger. Løsningen har bedret topplinjen til XXL med 2 prosent.

- XXL benytter også AI teknologi som de har kjøpt inn av eksterne, og ser hele tiden etter nye muligheter for bruk av AI. Nå jobber XXL med å utforske muligheter for bruk av AI innenfor innholdsproduksjon og kundeservice.