Forbrukerrettigheter
Direktivet (2024/825) som skal regulere forbrukervern i det grønne skriftet stiller krav til hvordan bedrifter kommuniserer om produkters holdbarhet, dets evne til å kunne repareres og miljøpåvirkning.
Direktivet (2024/825) som skal regulere forbrukervern i det grønne skriftet stiller krav til hvordan bedrifter kommuniserer om produkters holdbarhet, dets evne til å kunne repareres og miljøpåvirkning.
Direktivforslaget inneholder følgende elementer:
Kommisjonen la frem forslaget i mars 2022.
I Europaparlamentet hadde indre markedskomiteen (IMCO) hovedansvaret. Forslaget ble vedtatt i plenumssesjonen torsdag 11. mai 2023 (544 stemmer for, 18 mot og 17 avholdne). En stor endring fra Kommisjonens forslag er å forby påstander basert på karbonkompensasjon, som f.eks. «CO2-nøytral» eller «karbonnøytral», for å ikke villede forbrukere.
Rådet vedtok sin posisjon/forhandlingsmandat 3. mai 2023. Posisjonen utvider blant annet gjennomføringsperioden fra 18 til 24 måneder sammenlignet med Kommisjonens forslag.
Medlemslandenes regjeringer ble enige om et forbud mot generiske miljøpåstander som «miljøvennlig», «grønn» eller «klimanøytral». Produsenter må også kunne underbygge påstander gjennom en tilgjengelig sertifiseringsordning. Kun offisielle ordninger eller registrerte sertifiseringsmerker blir tillatt i fremtiden.
Videre mente Rådet at det bør regnes som urettferdig handelspraksis å unnlate å informere forbrukere dersom en vare har begrenset holdbarhet, eller varen inneholder en funksjon som reduserer dens levetid. Forbrukere bør også advares dersom varen er utformet for ikke å være kompatibel med forbruksvarer, reservedeler eller tilbehør levert av tredjepartsprodusenter. Det vil også være forbudt å presentere varer som om de kan repareres når de ikke kan det.
Rådet foreslo at det opprettes et harmonisert grafisk format for å tydelig informere forbrukerne om garantier for holdbarhet for bestemte varer.
Begge de lovgivende institusjonene ble enige om å endre Kommisjonens forslag om ansvar for hele forsyningskjeden, slik at selger ikke holdes ansvarlig dersom produsenten har oppgitt manglende informasjon. De to institusjonenes posisjoner var imidlertid ulike når det gjelder kravene til sertifiseringsordninger, vilkår for miljøpåstander knyttet til produktets fremtidige ytelser og karbon-kompensasjon, samt listen over forbudte handelspraksiser.
Direktivet har blitt vedtatt av Parlamentet, og ble endelig vedtatt av Rådet 20. februar 2024.
Direktivet er vedtatt og publisert i EU-tidende, og trådde i kraft 27. mars 2024. EU-landene har to år frem til 27. mars 2026 for å gjennomføre direktivet til deres nasjonale lovgivgning. De nye reglene vil være gjeldende i EU fra 27. september 2026.
Innholdet i den endelige lovteksten inkluderer blant annet følgende:
Direktivet er merket som EØS-relevant, og bygger på handelspraksisdirektivet (2005/29) og forbrukerrettighetsdirektivet (2011/83) - som begge er tatt inn i EØS-avtalen. Fra norsk side er direktivet vurdert direktivet som EØS-relevant og akseptabelt, og departementet legger opp til at det innlemmes i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett. Direktivet ligger nå i EFTA der landene jobber med utkast til EØS-komitébeslutning.
Regelverket er på høring i Norge med frist 30.9.2025 (regjeringen.no). Som vedlegg til høringsnotatet ligger også en uoffisiell oversettelse av direktivet.
Lenke til norsk omtale av direktivet (europalov.no).