Stortinget må levere et skatteforlik som styrker norsk eierskap

Publisert

Ole Erik Almlid pressebilder

Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO. Foto: Moment Studio

Skattekommisjonen la onsdag 24. juni fram sitt forslag til et skatteforlik. Nå er det opp til Stortinget å bli enig om et forlik som styrker norsk eierskap og norske arbeidsplasser.

- Eierskatten i Norge er altfor høy, og flertallet i skattekommisjonen foreslår å redusere skattene for private eiere, sier administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO.  

NHO mener at formuesskatten må fjernes helt, utbytteskatten må reduseres betydelig og exit-skatten må endres slik at skattesystemet ikke lenger blir en investeringsbrems. 

- Det er nå arbeidet med et skatteforlik virkelig begynner. Stortinget må lande et godt forlik som styrker norsk eierskap, gründerskap og næringslivets konkurransekraft. Nå må partiene stå opp for næringslivet og norske arbeidsplasser for å finne gode løsninger som kan stå seg i mange år og bidra til å gjenoppbygge tilliten til Norge som investeringsland, sier Almlid.  

- Skattekutt for private eiere må finansieres gjennom kutt i offentlige utgifter og ikke veltes over på næringslivet, sier han.

NHO skal nå gå ordentlig inn i forslagene for å avdekke både negative og positive konsekvenser av dem. Vi registrerer allerede at bedrifter i flere bransjer er bekymret for visse endringer som foreslås i merverdiavgiften.