Redegjørelse om aktsomhetsvurdering etter åpenhetsloven

Publisert

Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) regner seg som omfattet av åpenhetsloven. NHO har to datterselskaper, NHO Eiendom AS og NHO Eiendomsdrift AS, som ikke er pliktsubjekter etter åpenhetsloven. Som morforetak omfatter NHOs aktsomhetsvurderinger også risikoen i datterselskapene.

Hovedformålet i åpenhetsloven er å "fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester". NHO har dette som utgangspunkt for aktsomhetsvurderingene, sammen med prinsippene i loven om forholdsmessighet, risikovurdering og prioritering.

Denne redegjørelsen etter åpenhetsloven § 5 gjelder i henhold til Forbrukertilsynets veiledning for perioden 1. januar 2024 til 31. desember 2024. Denne redegjørelsen oppdateres årlig innen 30. juni, samt ved vesentlige endringer i virksomhetens risikovurderinger.

Om NHO

NHO er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for bedrifter med virksomhet i Norge. NHO er organisert som en forening. Inntektene kommer i all hovedsak av kontingent fra bedriftene som er medlemmer.

NHOs formål er nedfelt slik i vedtektene: "arbeide for at medlemmene får arbeidsvilkår og utviklingsmuligheter som styrker næringslivets konkurransedyktighet og lønnsomhet, og derved skaper grunnlag for en god leve- og livsstandard i et økonomisk sunt og vekstkraftig samfunn".

Virksomheten innebærer blant annet å utvikle og formidle politiske posisjoner som fremmer privat næringsliv. NHO er også part i tariffavtaler med arbeidstakerorganisasjoner. Videre gir vi medlemmer råd og veiledning, herunder advokatrådgivning innenfor avgrensede rettsområder. Vi tilbyr ikke varer, men har betydelige aktiviteter knyttet til kurs, konferanser og ulike nettverkssamlinger samt leverer utvalgte 3. parts tjenester til våre over 34.000 medlemmer.

NHO har hovedkontor i Oslo, 10 regionforeninger med lokale kontorer og et kontor i Brussel.

NHO hadde en omsetning på om lag 650 millioner kroner i 2024 og en balansesum på 10 942 millioner kroner. Selskapet sysselsatte 243 årsverk i 2024.

Om NHO Eiendom AS

NHO Eiendom AS eier Middelthuns gate 27 i Oslo. Selskapet hadde en omsetning på om lag 72 millioner kroner i 2024 og en balansesum på 520 millioner kroner. Selskapet sysselsatte 4 årsverk i 2024.

Om NHO Eiendomsdrift AS

NHO Eiendomsdrift AS er forvalter av NHO Eiendom AS' bygning. Selskapet hadde en omsetning på om lag 55 millioner kroner i 2024 og en balansesum på 12 millioner kroner. Selskapet har ingen ansatte.

Aktsomhetsvurderinger

Forankring av ansvarlighet i ledelsen

NHOs styre er vårt øverste utøvende organ. En ansatt administrerende direktør står for den daglige drift. Styret og daglig leder slutter seg til åpenhetslovens formål og ønsker at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforholdene skal bli respektert i egen virksomhet, hos partnere og i leverandørkjeden.

Vi har et bevisst forhold til dette gjennom blant annet etiske retningslinjer for ansatte og etablerte systemer for compliance-arbeid og internkontroll. Dette arbeidet har hatt økt fokus gjennom 2024. De aktsomhetsvurderingene som er nevnt ovenfor, gir oss grunnlag for å utarbeide og revidere retningslinjer og instrukser som er målrettet, særlig overfor ansatte som er innkjøpere av varer og tjenester, som gjør at vi kan iverksette egnede tiltak for å forebygge, stanse eller begrense negative konsekvenser. Retningslinjer og instrukser skal basere seg på proporsjonalitet og risikovurderinger. Vi har standardiserte klausuler om grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, basert på mulige risikoer. Vi har rutiner som gjør at vi kan iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser. Disse er basert på våre prioriteringer og risikovurderinger samt proporsjonalitet.

NHO støtter uttrykkelig fagorganisering, som bidrar til respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Område virksomhetsstyring har det overordnede ansvar for oppfølgning av åpenhetsloven, herunder utvikling og oppfølgning av retningslinjer og instrukser samt utforming og lagring av kontrakter. Det er utarbeidet handlingsplan med konkrete tiltak for vårt videre arbeid med ansvarlighet i virksomheten. Arbeidet rapporteres til administrerende direktør, som vil forelegge saker for styret så langt det er nødvendig for å forankre en betryggende ansvarlighet. I tråd med åpenhetsloven vil vi gjennomføre aktsomhetsvurderinger regelmessig og etter behov.

NHOs arbeid med åpenhetsloven omfatter også de to datterselskapene.

Kartlegging og risikovurderinger

NHO har i løpet av 2024 gjort undersøkelser av leverandører og forretningspartnere som grunnlag for mer omfattende kartlegging og risikovurderinger i tråd med OECDs retningslinjer på dette

punkt. I våre kontrakter stiller vi krav knyttet til åpenhetsloven gjennom spesielle kontraktsbestemmelser. Bestemmelsene sikrer NHO tilgang til underleverandørers aktsomhetsvurderinger der de er omfattet av åpenhetsloven, og informasjon om underleverandørers varekjøp og leverandørkjeder der de ikke er omfattet av loven.

For leverandører og samarbeidspartnere er oversikten, kartleggingen og risikovurderinger knyttet til land, bransje og innsatsfaktorer. Det gjøres konkrete vurderinger ved innkjøp fra bransjer som har en forhøyet risiko og tiltak iverksettes basert på retningslinjene. Vi benytter ekstern programvare for disse formålene. Leverandører som utgjorde minst 80% av innkjøpsvolumet har vært omfattet av kartleggingen.

Kartleggingen har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser eller vesentlig risiko for negative konsekvenser.

NHO

Hoveddelen av produksjonen i NHO skjer internt, av egne ansatte. NHO bestreber seg på å etterleve lover og regler, som vi legger til grunn er i tråd med menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold. Risikoen for at vi forårsaker faktiske eller potensielt negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, er derfor vurdert som lav.

Den klart største delen av NHOs leverandører er forretningspartnere. De er i all hovedsak norske, og risikoen vurderes som lav for at vi bidrar til faktiske eller potensielt negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

NHO leverer eller selger tjenester i et helt begrenset omfang, de fleste av dem er egenutviklet og -produsert. Dette omfatter alt fra grunnleggende tjenester knyttet til tariff, politikk og arbeidsliv, til Årskonferansen og medlemskurs/nettverk. NHO selger ikke varer. Innkjøp av innsatsfaktorer er dermed begrenset.

NHO kjøpte i 2024 varer og tjenester fra 1221 leverandører. 85 leverandører utgjorde mer enn 80% av den totale innkjøpssummen. Leverandørene i første ledd var i hovedsak norske. Kjøp av varer og tjenester knyttet til typisk kontordrift gjøres fra våre datterselskaper og utgjorde i 2024 11% av vårt totale innkjøp.

Vi følger med på våre leverandørers redegjørelser etter aktsomhetsloven og ber dem om ytterligere informasjon så langt vi mener det er nødvendig for å gjøre egne aktsomhetsvurderinger.

NHO Eiendom AS

NHO Eiendom AS kjøpte varer og tjenester i 2024 fra 79 leverandører. 11 av leverandørene utgjorde mer enn 90% av den totale innkjøpssummen. Leverandørene i første ledd var kun norske. Kjøp av varer og tjenester fra NHO Eiendomsdrift AS utgjorde 9% av det totale innkjøpet i 2024.

NHO Eiendomsdrift AS

NHO Eiendomsdrift AS kjøpte varer og tjenester fra 65 leverandører i 2024. 10 leverandører utgjorde over 90% av den totale innkjøpssummen. Leverandørene i første ledd var kun norske. Kjøp av varer og tjenester fra NHO Eiendom AS utgjorde 28% av det totale innkjøpet i 2024.

* * *

Henvendelser som gjelder NHOs, NHO Eiendom AS' eller NHO Eiendomsdrift AS' oppfølgning av åpenhetsloven kan sendes til apenhetsloven@nho.no.