Det er lett å sitte i Oslo og være imot Stad skipstunnel

Publisert

Foto: Kystverket/Multiconsult /LINK Arkitektur.

Nye tall fra Kystverket viser at Stad skipstunnel ikke har lavere samfunnsnytte enn mange andre samferdselsprosjekter. Hvorfor er det bare vestlandsprosjektet stortingspolitikere vil til livs?

Helene Frihammer (regiondirektør NHO Vestland), Lene Trude Solheim (regiondirektør NHO Møre og Romsdal), Atle Rasmussen (regionleder LO Vestland), Elisabeth Birkeland Hatlenes (Samarbeid i Nordfjord), Bjørn Lødemel (Sogn og Fjordane Næringsråd), Britt Giske Andersen (Maritimt Forum Nordvest), Heidi Nakken (Næringsforeningen i Ålesundregionen), Vidar Myre (leder NITO Sogn og Fjordane)

Kystverket har nylig lagt frem nye beregninger for samfunnsnytten til Stad skipstunnel. Ifølge Kystverket er "netto nytte per budsjettkrone (NNB) – 0,95". For mange sier kanskje ikke tallet så mye, men dette er altså et samlet anslag for kost/nytte.

Ja, samfunnsnytten av Stad skipstunnel havner i minus, men det gjør også de aller fleste samferdselsprosjekter her i landet, ifølge offisielle beregninger fra Statens vegvesen. Blant annet scorer E134 Oslofjordtunnelen enda lavere (-1,1). Det samme gjør riksvei 19 Moss (-1,8) og riksvei 291 Holmenbrua-Braganes i Drammen (-1,1) Men om dette er kritikerne av Stad skipstunnel påfallende tause.

Det er ikke vårt poeng å snakke ned samferdselsprosjekter andre steder i landet. Samtidig oppleves det urimelig at Stad Skipstunnel virker å være det eneste samferdselsprosjektet det har blitt legitimt å sitte i Oslo og være imot.

Vestland og Møre og Romsdal er Norges viktigste eksportfylker. En betydelig del av Norges verdiskaping foregår her, av verdensledende bedrifter innen industri, sjømat og maritim virksomhet. Mye av transporten knyttet til eksportbedriftene våre skjer til sjøs. En årsak er ganske enkelt at veinettet på Vestlandet er i svært dårlig forfatning. Det tar 15 timer å kjøre fra Egersund til Kristiansund, noe som gjør at det svarer seg å legge veien om Oslo(!). Da blir sjøtransporten ekstra viktig.

En annen grunn er at sjøtransport også er langt mer klimavennlig enn veitransport. Dette blir blant annet bekreftet i en fersk rapport fra Statens vegvesen og Kystrederiene. Den viser at sjøtransport bare slipper ut halvparten så mye CO2 som tidligere antatt. Samtlige politiske partier i Norge har også programfestet at de vil ha mer transport over til sjøvegen.

Stad skipstunnel handler i høyeste grad også om sikkerhet. Når 90 prosent av norsk utenrikshandel går sjøveien, er det avgjørende at denne transportåren fungerer – også når været står på som verst.

Stadhavet er det farligste og mest værutsatte havområdet vi har i Norge. Kråkenes fyr, rett sør for Stad, har mellom 46 og 106 stormdøgn i året. Ofte må skip og båter ofte ligge og vente i lang tid for å komme seg forbi, noe som øker kostnaden betraktelig.

Her på Vestlandet er engasjementet for Stad skipstunnel stort. Over 500 bedrifter har til nå skrevet under på et opprop for tunnelen. Blant lokalpolitikere fra samtlige partier er det stor oppslutning om prosjektet. Dessverre ser de ikke ut til å nå frem til partikolleger i øst. Høyres Nicolai Astrup er blant de siste som har kastet seg på de lettvinte "sløseri"-anklagene mot Stad skipstunnel. Glemmer han og andre sentrale politikere at Norges viktigste eksportbedrifter holder til langs kysten?

Vi er glade for at Stortinget nå har snudd og vedtatt at prosjektet skal ferdigforhandles. Nå må vestlandspolitikere ta partikollegaene sine østpå i skole, for å få frem verdien av dette viktige prosjektet.

Det er for enkelt å sitte i Oslo og være imot Stad skipstunnel. Det må frem i lyset at samfunnsnytten ikke er lavere enn i mange andre samferdselsprosjekter, blant annet på Østlandet.

Innlegget ble først publisert i Nationen. Det har også stått på trykk i blant annet FirdaFirda Tidend og Fjordabladet.