Grip sjansen, Bergen!

Publisert

En milliard kroner til karbonfangst var en gladsak i revidert nasjonalbudsjett. Nå må alle gode krefter kjempe for å få pengene til utslippskutt i Rådalen.

En milliard kroner til karbonfangst var en gladsak i revidert nasjonalbudsjett. Nå må alle gode krefter kjempe for å få pengene til utslippskutt i Rådalen.

Sondre Olsen, fungerende regiondirektør i NHO Vestland

Jon Askeland, fylkesordfører Vestland

Atle Rasmussen, regionleder LO Vestland

Hvert år slipper BIRs forbrenningsanlegg i Rådalen ut om lag 240 000 tonn CO2. Et planlagt karbonfangstanlegg kan fange 125 000 av disse tonnene – med mulighet for å ta alt på sikt.

Dette er en ekstremt viktig klimasak, ikke bare for Bergen, men for hele Vestland. Og ikke minst for industrien vår.

Vestland har flere av de største punktutslippene i landet. Det er fordi vi her har store industrianlegg, raffineri og metallverk. BIRs anlegg i Rådalen er også på listen over de største punktutslippene i fylket, og er Bergens største utslippspunkt.

Politikerne i Vestland har vedtatt at fylket skal klare netto nullutslipp innen 2030. Det vil si at vi fjerner like mye CO2 fra atmosfæren som det vi slipper ut. Det forplikter.

Hele industrien i Vestland jobber målrettet med å kutte utslipp, og det er de tvingene nødt til. Men for å få til det trenger man også noe drahjelp. Blant annet forutsigbare modeller for finansiering av karbonfangst i Norge. Vi har allerede det banebrytende Northern Lights-prosjektet her i fylket, men vi trenger flere gode klima-prosjekter her.

Det er ved de største anleggene vi må kutte for at kuttene skal ha størst effekt. Dette handler ikke bare om utslippskutt, men også om å sikre arbeidsplasser og konkurransekraft i Vestland.

For industrien handler det å kutte utslipp rett og slett om overlevelse. Blant annet ser vi at EU innfører toll på varer fra land med høye utslipp for å beskytte grønn industri (CBAM). Kundene krever også i økende grad materialer med lavt karbonavtrykk, som "grønn" aluminium. Investorer og banker velger også i økende grad bort bedrifter med høye utslipp.

I tillegg gjør EUs kvotesystem det stadig dyrere å forurense, og den norske CO2-avgiften trappes opp årlig, noe som gir tap for bedrifter som ikke kutter utslipp.

I 2007, for snart 20 år siden, ble det vedtatt å bygge et senter for fangst og lagring av CO2 på Mongstad. Renseanlegget ble omtalt som Norges månelanding og har vært en viktig arena for å redusere risiko, teste teknologi og bygge kunnskap før kommersiell bruk – men det har også synliggjort kostnads- og driftsutfordringer ved CO₂‑fangst. I dag er det Northern Lights-prosjektet i Øygarden som vekker oppsikt langt utenfor Norges grenser, med sin løsning for CO2-fangst og lagring.

Northern Lights-anlegget er nybrottsarbeid internasjonalt, og en viktig del av Norges klimastrategi. CO2-lagring under havbunnen skal bidra til å redusere utslipp og skape grønn industri.

Rådalens nærhet til Øygarden bør være en fordel med tanke på bygging av CO2-fangstanlegg i Rådalen.

CO2-fangst ved BIRs forbrenningsanlegg i Rådalen vil være det klart største enkeltstående klimatiltaket vi kan gjennomføre i Bergen. I tillegg vil byggingen gi betydelige ringvirkninger for næringslivet i bergensregionen og Vestland.

Lissepasningen er gitt gjennom revidert nasjonalbudsjett. Dessverre er ikke pengene øremerket BIRs anlegg i Rådalen, men må søkes om gjennom Enova. Nå må både Bergen og andre aktører presse på for å sikre at pengene går til Rådalen, og lokale myndigheter må legge forholdene til rette for at anlegget kan bygges.

Saken har stått på trykk i Fanaposten.