Ny strategi for det indre marked

Publisert

Foto: David Mark

Europakommisjonen har i dag lagt frem en ny strategi for å styrke det indre markedet. Gjennom å fjerne handelshindringer mellom land og forenkle rapporteringskrav skal det blir lettere for bedrifter å konkurrere og vokse i Europa.

Mange av handelshindringene bedrifter opplever i dag er de samme som eksisterte for 20 år siden. Rapportene fra Mario Draghi og Enrico Letta anbefaler en rekke tiltak for å øke Europas konkurransekraft og gjøre det mer attraktivt å investere, og enklere å operere som bedrift, på det indre marked.

Med dette som bakgrunn har Europakommisjonen i dag lagt frem en ny strategi for å styrke det indre markedet. Med en ny plan for å styrke det indre markedet, tar EU nye steg for å sikre europeisk konkurransekraft. Målet er å fjerne unødvendige regler og handelshindre så det blir lettere for bedrifter å konkurrere og vokse. Dette er høyt etterspurt fra hele det europeiske næringslivet, og vil også komme norske bedrifter til gode.

Strategien i sin helhet er tilgjengelig på Kommisjonens sider (commission.europa.eu).

Hvordan arbeider NHO med strategien?

NHO har laget en oversikt over innholdet i strategien inkludert lister over hva Kommisjonen nå har varslet at de vil legge frem i tiden som kommer. Nye regelverk og tiltak vil påvirke norske bedrifter gjennom EØS-avtalen.
 
Gjennom vår paraplyorganisasjon BusinessEurope, samler vi også inn eksempler på handelshindre bedrifter møter (businesseurope.eu). Har din bedrift et konkret eksempel fra det indre marked kan du spille det inn til oss i NHO.