En mer praktisk skole – for alle elever

Publisert

Foto: Inger Dyrnes

Tirsdag 10. juni lanserte NHO og LO sin felles handlingsplan for en mer praktisk grunnskole. Planen ble presentert på Vestli skole i Oslo – en skole som allerede viser vei med variert og praktisk undervisning.

Bakgrunnen for handlingsplanen er et felles mål om å styrke elevenes læring og motivasjon – og samtidig ruste fremtidens arbeidsliv med den kompetansen som trengs. Den er ment som et konkret svar på regjeringens stortingsmelding En mer praktisk skole (Meld. St. 34, 2023–2024), og viser hvordan arbeidslivets parter kan bidra til å realisere ambisjonene i meldingen.

LO og NHO mener at en mer praktisk og variert skole vil bidra til at flere fullfører utdanningen, flere inkluderes i arbeidslivet og at kompetansegapet reduseres.

– Seks av ti NHO‑bedrifter mangler kvalifisert arbeidskraft, og første skritt for å løse kompetansekrisen starter i skolen. En mer praktisk skole åpner dører til realfag, teknologi og yrkesfag på en måte som teori alene ikke kan. Mange elever lærer best når de får bruke både hodet og hendene, og det må vi ta på alvor, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid under lanseringen på Vestli skole.

Fire grep for en mer praktisk skole

Handlingsplanen peker på fire konkrete innsatsområder:

  1. Praktisk undervisning i alle fag

Alle elever skal få regelmessig undervisning i skoleverksted – egne rom med utstyr og verktøy til praktisk læring. I tillegg vil NHO og LO satse på Newton-rom, som gir praktisk undervisning i naturfag, matematikk og teknologi.

  1. Tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv

Skolen skal fortsatt ha hovedansvaret for opplæringen, men næringslivet kan bidra med utstyr, materialer og fagpersoner. LO og NHO ønsker å styrke partnerskapsavtaler mellom skole og bedrift – og å etablere ordninger der fagarbeidere kan bidra i undervisningen også i ungdomsskolen.

  1. Fokus på digitale ferdigheter og sosiale egenskaper

Fremtidens arbeidsliv krever mer enn fagkunnskap. Elever må også utvikle kreativitet, samarbeidsevner og digital forståelse. Praktiske læringssituasjoner egner seg godt til å øve opp slike ferdigheter, mener partene.

  1. Utvidelse av Nasjonalt senter for yrkesfag

Senteret spiller en viktig rolle i fag- og yrkesopplæringen i dag. LO og NHO foreslår at senterets mandat på sikt utvides slik at det også kan støtte grunnskolen med kompetanse og verktøy for praktisk undervisning.

Les hele handlingsplanen her: Handlingsplan for en mer praktisk grunnskole (PDF)