Sterk sommerhandel i vente

Publisert

Regiondirektør Lene Trude Solheim venter sterk vekst i sommerhandelen i fylket i år. Foto: NHO

Møre og Romsdal opplevde solid vekst i sommerhandelen i fjor. Totalt ble det handlet for store beløp, og omsetningen økte med 5,6 prosent. Sommerhandelen er svært viktig for verdiskaping og arbeidsplasser og det forventes sterk vekst i fylket i år også, forteller regiondirektør i NHO, Lene Trude Solheim.

NHO Service og Handel forventer at sommerhandelen i Norge vil nå 99 milliarder kroner denne sommeren, en økning på 5 prosent fra i fjor. Dette skyldes blant annet svak kronekurs som gir økt turisme, samt økt kjøpekraft i husholdningene etter to år med sterk lønnsvekst.

Turisme og handel

– Sommersesongen er svært viktig for aktiviteten, arbeidsplasser og regional verdiskaping. Både turisme og lokal handel bidrar til høy aktivitet i butikkene i juli og august, sier regiondirektør i NHO Møre og Romsdal, Lene Trude Solheim og fortsetter:

-17,3 prosent av all årsomsetning i handelen i Møre og Romsdal skjer i løpet av sommermånedene. Det gjør sommeren til en viktig driver for omsetningen i hele fylket vårt.

Stranda blant Norges mest sesongpregede kommuner

Stranda kommune utmerker seg også i en nasjonal sammenligning: Her skjer 27,6 prosent av all handel i juli og august. Dette plasserer kommunen blant topp 10 i landet, og illustrerer hvor viktig turistsesongen er for den lokale handelsnæringen.

Andre kommuner der sommeren utgjør en stor del av årets omsetning er Fjord og Rauma.

Den største delen av omsetningen i sommermånedene skjer i Ålesund og Molde der butikkene omsetter for over 2 mrd. i de to sommermånedene.

– Fylket vårt med sin spektakulære natur trekker mange turister og hyttegjester. Det gir store muligheter for lokal verdiskaping – og viser at handels viktighet i for en rekke av våre medlemsbedrifter, sier Solheim.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel sier følgende om årets sommerhandel:

Med ferskt rentekutt på toppen har vi bedre kjøpekraft enn på lenge, og etter flere år med usikkerhet, dyrtid og pandemieffekter, ser vi nå tegn til normalisering og vekst. Det gagner både norsk økonomi, handelsstanden og lokal verdiskaping, sier administrerende direktør for NHO Service og Handel, Vegard Einan.