Våre innspill til NTP er levert

Publisert

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har fått overlevert NHO sine innspill til Nasjonal Transportplan 2025-2036

Nærmere 30 representanter fra samferdselssektoren i Møre og Romsdal og Trøndelag var samlet til på Værnes mandag 6. november.

Arrangør var samferdselsdepartementet, som ville ha innspill til rulleringen av NTP, den nye planen som skal gjelde fra 2025-2036.

Fra Møre og Romsdal møtte Jack Narve Sæter fra Fellesforbundet i LO, Vikenco-sjef Per Olav Mevold, Roald Tangvik fra Veøy, regiondirektør Espen Remme i NHO og seniorrådgiver i NHO, Håvard Ketil Sporsheim.

Ikke mer penger til samferdsel

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård la i sitt innlegg vekt på at det ikke er realistisk å tro at rammene til vegbygging blir økt i årene som kommer. Om nye nytt skal inn, så må noe annet ut.

Nygård pekte på at den nye NTP som kommer neste år skal være realistisk.

- Kjennetegnet på NTP framover skal være at den er til å stole på. Det er knappe midler som skal fordeles. Vi må prioritere innenfor de rammene vi har. Derfor er det viktig for oss som styrer å ha slike innspillsmøter som dette. Da vet vi hva blant annet næringslivet mener er viktigst i årene som kommer.

E136 Romsdalen og E39 Møreaksen

Regiondirektør i NHO Espen Remme og Jack Narve Sæter fra Fellesforbundet i LO la fram en omforent prioritering fra Møre og Romsdal.

- Våre viktigste veier i årene som kommer er E136 gjennom Romsdalen og E39 Møreaksen, sier Remme.

- Romsdalen fordi den er den mest trafikkerte øst-vest-forbindelsen i landet. Det er Nye Veier som skal stå for utbyggingen og det er viktig at selskapet er sikret penger til dette. Også E39 mellom Ålesund og Molde "Møreaksen" må på plass. Dette for å knytte sammen fylket, lage et felles bo-og arbeidsmarked i regionen. I tillegg må det jobbes med E39 mellom Vegsund og Breivika i Ålesund, og ny Strynefjellsveg med arm til Geiranger (Rv 15)

Roald Tangvik fra Veøy, en av de største transportørene i fylket, understreket viktigheten av E136 gjennom Romsdalen. Han understreket all eksporten som skjer på denne vegen. 

Per Olav Mevold fra Vikenco snakket om betydningen av Møreaksen. Den ferjefrie forbindelsen mellom Ålesund og Molde vil gi et større bo- og arbeidsmarked. Den vil også på sikt kunne fjerne flere ferjestrekninger. Både Aukra og Midsund kan på denne måten få fastlandssamband.