Vil ha klima og innovasjon foran pris

Publisert

NHO og Norsk Industri sender brev til alle kommuner i Vestland med budskap om at bedriftene ønsker en mer bærekraftig offentlig innkjøpspraksis.

Brevet er signert Ole Erik Almlid og Stein Lier Hansen, administrerende direktører i NHO og Norsk Industri og er sendt ut til alle landets kommuner.

Offentlig sektor utgjør et svært viktig marked for svært mange bedrifter, med årlige anskaffelser for om lag 600 milliarder årlig.
Politisk har det i en årrekke vært pekt på offentlige anskaffelser som en viktig motor for strategiske, innovative og bærekraftige anskaffelser. I Hurdalsplattformen fremgår det at regjeringen vil vekte klima- og miljøhensyn med minimum 30% i offentlige anskaffelser og høyere der det er relevant. Dette gir et sterkt signal til det offentlige om å vektlegge klima og miljø tyngre ved innkjøp av varer og tjenester, skriver aktørene i brevet.

Bakgrunnen for brevet er økende tilbakemeldinger fra medlemmene som ønsker å bli målt på kvalitet, klima og miljø i offentlige anbudskonkurranser, i tillegg til pris.

Medlemmene våre er opptatt av at kvalitet, klima og miljø, innovasjon, lærlinger og fagarbeidere og sosiale kriterier ikke får nok tyngde i innkjøpsprosessene. Dette til tross for at regelverket er klar på at disse forholdene skal tillegges vekt.

Bedriftene oppfatter at pris blir for ofte tillagt altfor stor vekt. Dette til tross for at norske bedrifter er gode på å tilby produkter med høye miljøprestasjoner, innovative løsninger og høy kvalitet.

For NHOs medlemsbedrifter blir konsekvensene at de offentlige kundene får løsninger med lavere miljøprestasjon, kortere levetid eller brukstid.  Med større vekt på miljøprestasjoner, kompetanse og kvalitet skapes grunnlag for flere arbeidsplasser, økt

brev ni nho.JPG

verdiskaping og nye eksportmulig heter det i brevet.

NHO og Norsk Industri ber derfor statlige virksomheter og 

kommuner om å tillegge kvalitet, klima og miljø økt vekt i sine anskaffelser, slik at det er miljøvennlige og innovative løsninger som vinner frem i markedet.