- Hemmeligheten er systematisk satsing på lærlinger

#205

Tara Nathalie Lyche (26) er daglig leder for frisørkjeden Lucky som nå kjemper om å bli kåret til årets frisørkonsern.

MÅNEDENS BEDRIFT: Lucky Frisør med base i Arendal har markert seg som ett av landets ledende frisørkonsern. Mye av hemmeligheten bak fremgangen er systematisk satsing på lærlinger.

Når norsk frisørbransje samles til årets store faglige happening i Oslo på den årlige Hår & Skjønnhet-messen, så skal også landets beste fagfolk i bransjen hedres.

En av fire nominerte

Lucky Frisør er en av de fire nominerte som kjemper om tittelen "Årets frisørkonsern". Derfor kribler det naturligvis litt ekstra i magen for daglig leder Tara Nathalie Lyche (26) akkurat i disse dager. For det vil naturligvis være en enorm anerkjennelse om de skulle stikke av med prisen - i konkurranse  med bransjegiganter som Adam og Eva, Nikita Hair Norway og På Håret Frisør.  

- Det er en anerkjennelse å være nominert. Det er vi veldig stolte av, sier 26-åringen som har overtatt ansvaret for frisørkjeden foreldrene hennes i sin tid grunnla.

Støtte fra moren

- De deltar fortsatt i mye av driften, og mamma er fortsatt involvert i nesten alt som skjer. Hun har også personalansvaret fremdeles. Det er jeg veldig glad for. Hun er fantastisk flink til å se hvem som passer sammen, samtidig som hun er veldig omsorgsfull. Får jeg bare 10 prosent av de egenskapene hun viser, så vil jeg være veldig fornøyd,  sier Tara Nathalie Lyche.

Lucky Frisør er i dag en kjede med syv salonger. De har vokst mye gjennom årene, men leverer samtidig gode resultater. - Nå kan vi ikke vokse så veldig mye mer i den nærmeste fremtiden. Vi må passe på at vi fortsatt har oversikt og kan levere den kvaliteten vi skal være kjent for, sier hun.

Ville alltid blir frisør

Tara Nathalie Lyche ble født inn i bedriften. Hun har aldri tenkt på å gå noen annen karrierevei enn å satse på frisøryrket. - Det har alltid interessert meg, og jeg har aldri hatt lyst til å gjøre noe annet. Jeg har dessuten vært heldig og fått anledning til å ta frisørutdannelse i London. Det har jeg lært veldig mye av, og jeg er veldig takknemlig for de mulighetene jeg har fått, sier hun.

Frisørbransjen er preget av at det stadig dukker opp nye konkurrenter, og det er ikke alle som etablerer seg i bransjen som har samme høye krav til faglig standard og seriøsitet som Lucky Frisør. Men hos Lucky er de helt sikre på at det eneste som gjelder i lengden, er å satse på flinke fagfolk som kan gi kundene den service og kvalitet de forventer. Derfor bruker kjeden betydelige ressurser på faglig utvikling. Og lærlingene er helt sentrale i strategien for å ha de flinkeste frisørene.

Lojale ansatte

- Vi har siden Lucky ble etablert vært en seriøs bedrift som vektlegger kvalitet. Dessuten har vi veldig lojale ansatte der gjennomsnittlig ansettelsestid er rundt 10 år. Det er egentlig ganske mye, siden vi også ansetter mange lærlinger hvert år. Det siste året har vi ansatt fem nye, forteller Tara Nathalie Lyche som alt i alt har 39 ansatte fordelt på de syv forskjellige salongene i Grimstad, Arendal og Tvedestrand.

Hun understreker at frisørkjeden fortsatt er et team-work i familien, selv om det altså er 26-åringen som er daglig leder. - Jeg er imponert over hvordan mine foreldre har overlatt ansvaret til meg, men samtidig er det veldig viktig for meg å støtte meg på dem. De lar meg vokse inn i rollen, men mamma har fortsatt hovedansvaret for både person, økonomi og innkjøp, sier Tara Nathalie Lyche.

Netthandel en utfordring

I tillegg til frisørutdannelse fra Vidal Sasson Academy i London, har hun også bachelor i markedsføring fra BI. Det har vært viktig for henne å ha et solid faglig grunnlag å stå på. Det kommer sannsynligvis til å bli enda viktigere i årene fremover, for bransjen møter stadig nye utfordringer.

- Min mor så tidlig at netthandel kan komme til å ta viktig omsetning fra frisørene. Derfor sørget hun for at Lucky var godt posisjonert for å møte denne utviklingen. Hun kjøpte opp store partier som vi kunne selge i salongene til konkurransedyktige priser. I starten ble det møtt med skepsis i bransjen, men i dag er det mange andre som ringer oss for å lære mer om hvordan vi gjør det. Salg av produkter er veldig viktig for oss økonomisk, og vi bruker mye av inntektene fra produktsalget til å investere i kurs og faglig utvikling for våre medarbeidere, sier Tara Nathalie Lyche.

Årets lærling

Men grunnmuren i all faglig utvikling er altså lærlingordningen. - Siden starten i 1978 har vi hatt 74 læringer hos oss, og de aller fleste som i dag jobber her er tidligere lærlinger. De siste årene har vi forsterket dette ytterligere og ansatt en egen opplæringsansvarlig. Nå får hver enkelt veldig tett oppfølging, tilpasset nivå og behov. Vi var veldig stolte over at alle våre fire lærlinger bestod fagprøven nå, og en av dem, Daniel Eliassen Halvorsen, ble til og med kåret til "Årets lærling" i konkurranse med alle lærlinger fra alle bransjer i fylket, sier Tara Nathalie Lyche.