Med stjerner i sikte mot sommeren

Publisert

#205

Ole Johan sammen med niesen Celine som er en betrodd og dyktig medarbeider. Stensvand Sammen bidrar de til å skape varige sommerminner for de mange trofaste gjestene ved Moysand Familiecamping.

Moysand Familiecamping på Fevik var Norges første femstjerners campingplass. Nå ser de frem til det som kanskje kan bli tidenes sommer på den svært populære og idylliske ferieperlen – dit trofaste gjester kommer år etter år.

Den svært anerkjente campingplassen på Fevik ble etablert i 1929 og er i dag Norges eldste i sitt slag. Ole Johan Stensvand er tredje generasjon som driver campingplassen, og under hans ledelse har Moysand Familecamping gjennomgått en fantastisk utvikling. I sommer kan hele Norge blir kjent med nettopp denne campingplassen, ettersom NRK har valgt å legge sine Sommeråpent-sendinger første uka i juli til Moysand Familecamping.

- Reiseradioen skal også sende herfra og NRK Super vil lage barne-TV herfra. Til sammen vil det være over 50 medarbeidere fra NRK på plass for å gjennomføre planene, og det må også gjøres tilpasninger både når det gjelder strømkapasitet og nettilgang her. Det blir mye ekstra for oss, men jeg var likevel aldri i tvil da jeg fikk forespørselen. Dette blir veldig gøy for oss og enda morsommere for våre gjester, sier Ole Johan Stensvand.

Alltid camping

Hele livet har han visst at det var dette som skulle bli jobben hans. Fra han var liten har han jobbet på campingplassen. Det var naturlig for foreldrene å involvere både Ole Johan og hans bror i driften. – For meg har denne jobben vært drømmen helt fra jeg gikk på skolen. Og mens mine jevnaldrende stadig endret tanker om hva som skulle være drømmejobben for dem, så har jeg aldri vært i tvil. Jeg elsker fortsatt dette livet, sier Ole Johan Stensvand.

Den mest hektiske perioden er naturligvis i sommermånedene – og aller mest i skolens sommerferie. Men det krever mye å vedlikeholde og utvikle campingplassen, så det er mye å holde på med også gjennom høst- og vintermånedene.

"Høsten er trøsten"

- Vi som jobber i campingbransjen bruker å si at "høsten er trøsten" når det står på som verst om sommeren. Men selv om det er hektisk og lange dager i høysesongen, så er det også veldig trivelig. Det er blitt mange fine bekjentskap og vennskap med gjester gjennom årene, og vi er veldig glade for at mange kommer igjen år etter år. Mange har vært her i 20-30 år, og de kommer igjen hver eneste sommer, forteller han.

Halvparten av gjestene er sesonggjester, mens den andre halvparten er døgngjester som kommer trillende med campingvogner og bobiler. De slår seg ned noen dager før de reiser videre for å oppdage og oppleve andre deler av sommer-Norge.

Forbedringer hvert år

Ole Johan Stensvand har vært opptatt av å videreutvikle campingplassen og gjøre forbedringer hvert eneste år, helt siden han overtok.

- Min far var veldig skeptisk til å ta opp gjeld. Men i 2000 måtte vi investere 3,5 millioner kroner i et nytt kloakkanlegg, og da måtte vi også låne penger. Vi lånte en million kroner og det fryktet min far at vi aldri kunne klare å betale tilbake, forteller campingplasseieren.

Det skulle likevel vise seg å gå bra og siden har investeringene blitt større. I sommer er det 11 nye plasser til bobiler som er klare. For å få til dette er det sprengt bort fjell og planert nye områder. – Hver plass koster om lag 100000 kroner å opparbeide. Vi har også investert mye i nye dusj- og toalettfasiliteter gjennom årene og nå skal vi endelig komme i gang også med utbyggingen av den store satsingen med et nytt leilighetsbygg som også vil inneholde forsamlingslokale og svømmebasseng. Vi begynte arbeidet med denne reguleringsplanen for 25 år siden, så det har vært en lang og dyr kamp for å få dette gjennom, sier Ole Johan Stensvand.

Endelig

Men nå kommer altså alt dette: de nye oppstillingsplassene for bobiler, en kyststi til over tre millioner kroner og det nye bygget som vil bidra til å gjøre Moysand Familiecamping enda mer attraktiv for nye gjester.

Det er en evig kamp å holde tritt med gjestenes krav og økende forventninger. Derfor er det også umulig å slå seg til ro med å vedlikeholde det som er bygget. Tilbudet må stadig utvides og forbedres, dersom campingplassen skal bevare sin posisjon som en fem-stjernes campingopplevelse som tilbyr fasiliteter og service i den absolutte toppklassen.

- Før i tiden dro folk på camping for å slappe av. Nå er det stadig større forventninger om aktiviteter og underholdning. Derfor har vi også ansatt egne aktivitetsledere og det er stor etterspørsel etter at det skal "skje noe" hele tiden. Samtidig ser vi at bobilturistene blir stadig flere. Det betyr at vi må tilpasse oss en helt ny kundegruppe. Tidligere har barnefamiliene vært den viktigste målgruppen for oss, men bobilturistene er gjerne par over 50 år. De har helt andre forventninger og krav enn barnefamiliene, og vi må tilpasse oss begge målgruppene samtidig, sier Ole Johan Stensvand.

Viktigere enn dopapir

Noe av det som har endret seg aller mest er folks forhold til teknologi. I dag er trådløst nett med god kapasitet noe som forventes overalt på campingplassen. – Bare i år har vi investert over 250.000 kroner for å øke kapasiteten. Samtidig er dette noe vi tilbyr gratis til gjestene, så det er jo ikke lønnsomt for oss isolert sett. Men det er blitt en nødvendighet. Vi får flere klager om det trådløse nettet er nede enn om vi mangler dopapir, sier Ole Johan Stensvand.

Med stadig økte krav – både fra myndigheter og gjester – blir det også mer og mer krevende å fortsette som selvstendig virksomhet. Ole Johan Stensvand tror det er store endringer på gang i campingnæringen.

Oppkjøp og kjededannelser

- Vi kommer til å se stadig flere oppkjøp og kjededannelser, også i denne bransjen. Når driften blir mer og mer komplisert, så blir det stadig flere stordriftsfordeler gjennom å gå sammen. Vi har forsøkt å etablere et frivillig samarbeid mellom selvstendige campingplasser på Sørlandet gjennom Camping Sørlandet. Det gir mange fordeler å samarbeide, men det kreves også innsats for å drive et slikt samarbeid. Vi kommer derfor helt sikkert til å se strukturendringer i bransjen, også i Norge, de kommende årene. Kapitalsterke aktører kan kjøpe opp familiedrevne campingplasser og kanskje få lavere kostnader gjennom mer effektiv drift, siden vi må bruke stadig mer ressurser på administrasjon for å møte stadig nye krav fra myndighetene knyttet til rapportering, tilsyn og godkjenninger. 

Tross alt dette – så gleder likevel Ole Johan Stensvand seg til de herlige og hektiske månedene som nå ligger foran ham og hans nærmere 30 medarbeidere gjennom sommeren. – Det er veldig moro, og det er jo dette jeg kan, smiler han.