Kan slå på stortromma etter rekordvekst

Nyhet, NHO Agder

Publisert

Geir Magnus Evenstad har bokstavelig talt mange strenger å spille på. Nettbutikken evenstadmusikk.no i Grimstad har vokst kraftig de siste årene og har blitt en markedsleder i sin nisje i Norge.

Det startet i en garasje. Nå nærmer de seg en årsomsetning på 100 millioner kroner og er blitt den ledende norske netthandelen i sin nisje. Men Geir Magnus Evenstad vil utvikle virksomheten for å bli både bedre og større.

Evenstad Musikk Distribusjon AS er det offisielle navnet, men kunder flest kjenner nok Grimstad-bedriften best under domenenavnet evenstadmusikk.no. Nettbutikken har som ambisjon å være den foretrukne leverandøren for alle som trenger musikkinstrumenter eller tilhørende utstyr. Og i norsk sammenheng er det knapt noen som kan konkurrere med gründeren fra Grimstad.

Syntes det var for dyrt

Det lå ingen langsiktige planer bak etableringen da det hele startet så smått i 2004. Det handlet bare om at musikkinteresserte Geir Magnus Evenstad mente prisene på instrumenter og utstyr var for høye i Norge. – Jeg har alltid vært musikkinteressert og handlet mye til meg selv. Prisnivået i Norge var mye høyere enn i utlandet, så derfor kjøpte jeg mye på nettet. Etter hvert tenkte jeg at jeg også kunne selge noe videre til andre, og det var slik det startet, forteller Geir Magnus Evenstad.

Han etablerte et enkelpersonforetak i 2004, i praksis hjemme på kjøkkenbenken. Men han fant fort ut at han trengte litt mer plass. Løsningen ble å leie en garasje med et lite loft. Da hadde han tilgang til både kontor og lager. Siden har butikken bare blitt større og større.

"Slik jeg selv vil ha butikken"

- Vi brukte ikke penger på verken annonsering eller markedsundersøkelser. Min eneste idé var å utvikle en nettbutikk slik jeg selv ønsker at den skal være, sier han.

Det har også vært drivkraften i all videreutvikling av bedriften. Alle forbedringer har bare tatt utgangspunkt i det han selv, som kunde, ville ønsket seg.

Og de tre suksesskriteriene han definerte tidlig, er fortsatt de viktigste driverne i utviklingen av bedriften. For å lykkes med netthandel mener Geir Magnus Evenstad det er helt avgjørende å være bedre enn konkurrentene når det gjelder leveringstid, pris og support. Alle tre elementene må være på plass, slår han fast.

- Når det gjelder pris, så har man ikke noe valg. Det er enkelt for kunder å sammenligne, og vi må alltid være konkurransedyktige. I det norske markedet mener jeg vi er best. Når vi sammenligner oss med de utenlandske konkurrentene, så vet vi at vi kan slå dem på leveringstid. Der har vi et forsprang i det norske markedet. Og vi kan være bedre på support og kundeservice, oppsummerer Evenstad.   

Alle piler riktig vei

De siste årene har omsetningen skutt fart. Koronaåret 2020 ble et gjennombrudd for mange som driver netthandel – og evenstadmusikk.no økte sin omsetning med rundt 50 prosent dette året og endte på 91 millioner kroner, samtidig som lønnsomheten er rimelig god. Veksten blir ikke like høy i 2021, men pilene peker fortsatt riktig vei.

- Til nå har vi brukt alt vi har tjent på å investere i butikken. Skal vi være konkurransedyktige på leveringstid, så må vi ha et betydelig varelager. Det er dyrt å etablere et stort varelager, men vi tror det er nødvendig, sier netthandelgründeren som lytter mest til seg selv når han jobber med utvikling.

 – Målet er fortsatt å skape den nettbutikken jeg selv ønsker å handle i, konstaterer han. – Det er mange som har kulere domenenavn og friskere design enn oss, men vi har prioritert andre ting. Det aller viktigste er at det skal være enkelt for kundene å finne de produktene de er ute etter – og at vi kan skaffe det kunden vil ha. Og vi må ha riktige priser. Det betyr at vi noen ganger også må selge med tap, men vi føler oss trygge på at kunder som har gode erfaringer med oss også kommer tilbake til oss. Da tåler vi at vi ikke tjener penger på alt, sier Geir Magnus Evenstad.

Vil tilby alt

Pandemien skapte økt omsetning for veldig mange som driver med netthandel. Også evenstadmusikk.no har hatt gleden av økt trafikk mens Norge var nedstengt. Men nå begynner langtidseffektene å vekke bekymring. – Vi ser at det oppstår flaskehalser i leverandørkjedene enkelte steder. Det kan bety at det er vanskeligere å få tak i enkelte produkter til rett tid. Vår idé er at kundene skal kunne handle alt musikkrelatert hos oss, slik at de slipper å spre seg på flere butikker når de gjør sine innkjøp. Så leveringsdyktighet er avgjørende for oss. Derfor er vi helt avhengig av at leverandørkjedene fungerer så normalt som mulig, sier Geir Magnus Evenstad.

For evenstadmusikk.no har det vært veldig lønnsomt å bli NHO-medlem. – Jeg har fått god hjelp gjennom NHOs juridiske tjenester som er inkludert i medlemskapet. I tillegg er NHOs innkjøpsavtale veldig nyttig for oss. Vi sparte inn mer enn hele medlemskontingenten bare på kortavtalen vi fikk tilgang til gjennom NHO, selv om vi i utgangspunktet trodde vi hadde en veldig god kortavtale, sier Geir Magnus Evenstad.