En grønnere og mer konkurransedyktig maritim sektor i Nordland

Publisert

MS «Nordstjernen» til kai i Bodø

MS «Nordstjernen» til kai i Bodø. Foto: Metock Ya

Norge er en verdensledende maritim nasjon. Vi har vært i front når det gjelder nye, rimeligere og effektive måter å drive transport og næring på. Nå står norsk maritim sektoren framfor en stor endring - overgangen til en grønn og fossilfri fremtid.

– Vår maritime sektor har vært – og er – et anker i den nasjonale økonomien og sentral i bosteds- og næringsutvikling i svært mange lokalsamfunn. Det er en sektor som har vært avgjørende for verdiskaping, eksport og arbeidsplasser også i Nordland. Det ønsker vi at den skal fortsette å være, sier regiondirektør Hans Christian Hansson.

 

Statusrapport overlevert fiskeri- og havminister

NHO og Norsk Industri har lansert en statusrapport om den maritime sektoren i Norge, et arbeid gjennomført sammen med Forskningsrådet og Innovasjon Norge. Rapportens innspill er basert på dialogmøter med bedrifter fra de maritime næringene i Bodø, Harstad, Ålesund, Haugesund og Horten tidligere i år.

– Rapporten er overlevert til fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (AP) , og vi mener innspillene vil gi norske myndigheter et sanntidsbilde om hva som virkelig betyr noe for maritime bedrifter, sier regiondirektør Hans Christian Hansson.

Les hele rapporten her

 

Videre maritim vekst i nord

– Vi har identifisert noen hovedutfordringer og tiltaksområder som bransjen mener må løftes. Det viktigste fremover er å ta i bruk EØS-avtalens handlingsrom. For å takle klimaendringer foreslår vi konkrete tiltak, blant annet CO2-kompensasjonsavtaler og smart bruk av offentlige anskaffelser. Kjernebehovet er å sikre stabile rammevilkår, med blant annet stabilt skattetrykk, tilgang til risikokapital og garantier. Dette er bare noen av tiltakene vi foreslår for å forme en bærekraftig fremtid i maritim næring, legger Hansson til.

 

Fem hovedutfordringer

Den norske maritime sektoren er en nøkkelaktør i nasjonal økonomi. Næringen står overfor presserende utfordringer i møte med globale endringer og trender, inkludert klimaendringer, geopolitiske uroligheter og økt internasjonal konkurranse.

For å opprettholde og styrke Norges posisjon som verdensledende innen maritim næring, har bedriftene identifisert fem hovedutfordringer som krever målrettet innsats og samarbeid:

  • Behov for mer samarbeid: Det understrekes viktigheten av økt samarbeid både internt i sektoren og mellom sektoren og politiske miljøer. Grønn omstilling involverer komplekse problemstillinger som krever koordinert innsats fra flere aktører.
  • Behov for politisk oppmerksomhet: Bedriftene etterlyser politikere med systematisk og langsiktig engasjement for næringen. Økt synlighet, oppmerksomhet og forståelse for sektorens utfordringer er avgjørende.
  • Behov for langsiktige og forutsigbare rammebetingelser: Næringen krever stabilitet rundt grunnleggende rammebetingelser som skatt, tilgang til risikokapital og garantier. Spesielt viktig er utfordringene knyttet til tilstrekkelig risikokapital for investeringer i grønne løsninger, dette inkluderer et økt fokus på skalering i tillegg til oppstarts midler.
  • Behov for målrettede tiltak for grønn omstilling og digitalisering: Økt innsats og investeringer i forskning og utvikling (FoU) er nødvendig. Det påpekes også behovet for kostnads- og investeringsavlastning for energiomlegging, teknologiutvikling og energieffektivisering.
  • Behov for mer kunnskap og kompetanse: Næringen understreker viktigheten av tilgang til arbeidskraft med riktig kompetanse. I en usikker global verden er økt internasjonalt samarbeid avgjørende, og det forventes at regjeringens eksportreform følges opp.
Tre satsningsområder

I tillegg til utfordringene presenterer rapporten tre satsingsområder med konkrete forslag til tiltak:

  • Skattetrykk og EØS-handlingsrom: Næringen foreslår tiltak for å optimalisere skattesystemet og utnytte handlingsrommet innenfor EØS-avtalen.
  • Miljøavtale for CO2-reduksjon, differansekontrakter og offentlige anskaffelser: Konkrete forslag inkluderer avtaler for reduksjon av CO2-utslipp, bruk av differansekontrakter og økt bruk av offentlige anskaffelser for å støtte grønn omstilling.
  • Økt konkurranseevne gjennom rammevilkår: Næringen legger vekt på behovet for stabilitet rundt grunnleggende rammebetingelser som skatt, tilgang til risikokapital og garantiordninger.

Les hele rapporten her