Regjeringen rydder opp i CO2-surr: – Et viktig gjennomslag for næringslivet

Publisert

Regiondirektør i NHO Nordland, Hans Christian Hansson, er fornøyd med at regjeringen rydder opp i CO2-surr som har ført til høyere priser på drivstoff til fly på flere flyplasser i Nordland. Foto: Roar Wiik/NHO Nordland

I flere år har sivile flyselskap som har kjøpt drivstoff fra Forsvarets tankanlegg i Nord-Norge betalt en høyere pris, fordi Forsvaret pålagt seg selv en ekstra CO2-avgift. Regiondirektør Hans Christian Hansson i NHO Nordland er fornøyd med at regjeringen nå foreslår å rydde opp, og sørge for at man ved viktige nordnorske lufthavner får like drivstoffkostnader som i resten av landet.

– Dette er et viktig gjennomslag for næringslivet og vi setter pris på at dette innføres fra andre halvdel av 2025. Denne ordningen vil gjøre det mer attraktivt å fly med folk og varer til og fra flere lufthavner i Nordland, sier Hans Christian Hansson.  

Håper på flere flyruter 

Forslaget legger til rette for bedre konkurransevilkår ved flere viktige lufthavner i Nord-Norge, som Harstad/Narvik lufthavn Evenes, Bodø lufthavn og Andenes lufthavn. 

– Prisnivået har vært en barriere for at flyselskaper skal kunne etablere nye flyruter ved disse flyplassene, og det har vært en kjepphest for mange av våre medlemmer. Vi er glade for at regjeringen har lyttet til næringslivet i denne saken og vi vil i tillegg gi honnør til Senterpartiet som har vært en viktig pådriver i denne saken i tiden da de også satt i regjering. Vi håper at dette tiltaket kan føre til at vi får etablert flere flyruter i nord, inkludert på godssiden, sier Hansson. 

NATO-base til Bodø, mer penger til Nordlandsbanen og til asfalt 

Av andre viktige saker i revidert nasjonalbudsjett, trekker regiondirektøren frem mer penger til Nordlandsbanen, midlertidig etablering av NATOs luftoperasjonssenter (CAOC) i Bodø og mer penger til asfalt i nord.  

I budsjettet settes det av 66,8 millioner kroner ekstra til rassikring og drenering, som fortrinnsvis skal gå til Nordlandsbanen. Videre settes det av 438 millioner kroner til etablering av et midlertidig luftoperasjonssenter i Bodø og totalt 300 millioner kroner ekstra til riksveier, der regjeringen går inn for at Midt- og Nord-Norge skal prioriteres.  

– Vi ønsker å gi ros til regjeringen for å sette av mer penger til å lindre på den kritiske situasjonen som har vært på Nordlandsbanen nå i vinter, der det rett og slett har vært uholdbart både for passasjerer og for næringslivet. Selv om 66,8 millioner kroner ikke er tilstrekkelig til å løse utfordringene, er det et steg i riktig retning, forteller Hansson.  

– Vi er også fornøyd med at regjeringen legger NATOs luftoperasjonssenter til Bodø midlertidig. Dette er et klokt valg i en tid der NATOs tilstedeværelse i nord blir stadig viktigere, og det vil kunne skape økt aktivitet i regionen vår. Jeg er sikker på at Bodø og Nordland vil vise seg som et godt vertskap som vil bidra til at Forsvaret og Norge løser dette viktige oppdraget for NATO på en ypperlig måte, avslutter Hansson.