- Under studiene var jeg veldig fascinert av droneteknologi, og var i utgangspunktet en flyentusiast. Jeg hadde en glød for å gjøre det jeg synes var gøy og fascinerende. Til syvende og sist er det fascinasjonen for hva disse produktene er, og hva vi kan få til med dem, som alltid har vært drivkraften. Nå har det å bygge industri i seg selv blitt en viktig drivkraft.
Vi møter en engasjert industribygger hos Maritime Robotics på Brattøra i Trondheim. Daglig leder Vegard Evjen Hovstein har allerede talepunktene klare når han blir spurt om hvordan gründereventyret begynte.
- Bakgrunnen for selskapet er jo en viss teknologifasinasjon innenfor en trend vi så kom for over 20 år siden, altså autonome robotfarkoster. Uten det teknologiengasjementet og den idealismen vi hadde i bunn hadde vi nok ikke vært her … fordi dette tar tid, og vi har holdt på så lenge at vi ser at det vi begynte med egentlig var alt for tidlig ute for markedet – men det er vel kanskje nettopp derfor er vi her i dag også, sier han.
Har gründet fram teknologi for havromsautonomi
Vegard etablerte Maritime Robotics i 2005, og fikk litt senere med seg Arild Hepsø og broren Eirik Evjen Hovstein, som i dag er teknisk sjef og sjef forretningsutvikling i selskapet. Sammen har de siden oppstarten jobbet etter visjonen om å muliggjøre havromsautonomi.
- Kjernevirksomheten til selskapet ligger innen styringssystemer, marin kybernetikk om du vil. Veldig mange av oss kommer fra den utdanningsretningen, sier Vegard.
Han beskriver veien fra oppstart til det selskapet er i dag som en stegvis og lang prosess mot målet.
- Vi var egentlig litt i forkant av det som etter hvert ble et ganske stort forskningsfelt på NTNU og i Sintef. Fra 2005 hadde vi seks-syv år hvor vi var færre enn ti personer. Hvis jeg ser tilbake på den perioden … du skal være glad du ikke har alt for mye annet å tenke på med huslån og andre risikomomenter. Den gangen tenkte vi bare at «dette går bra»! Vi var unge og sultne. Vi visste ikke om noe annet, og det var ingen annen plan. Vi var uredde. Naivitet og stahet er viktig – det er kanskje det viktigste. Du ser ingen andre retninger, du går bare en vei. Vi så jo at for hvert år vi holdt på så ble det mer og mer moment, og vi kunne ansette flere underveis. Jeg har aldri vært utålmodig på å komme i mål, fordi det blir litt bedre hver dag. Dette har aldri føltes ut som en kamp, sier Vegard engasjert.
Utholdenheten var avgjørende fram til det kom et markant takskifte 2015/2016, da autonomi ble en stadig sterkere trend.
- Vi hadde flere år i forkant vist at vår Mariner USV (selskapets første autonome båt), kunne brukes til å kartlegge havbunnen og lage tredimensjonale kart. Tenk på den som en plenklipper som kjører fram og tilbake og bygger opp et datasett, forklarer han.
Hele veien fra 2005 til i dag har selskapet samarbeidet med andre aktører der det har vært en vinn-vinn-situasjon for alle parter.
- I starten var vi hindret at at den ekkoloddteknologien vi måtte ha på farkostene var ganske kostbar for oss, en kostnad på rundt 1,5 millioner kroner for én sensor. Så begynte Norbit å utvikle en sonar. De hadde en sonar og vi hadde en båt. De trengte en båt for å teste sonaren, og vi trengte en sonar for å vise fram hva båten vår var i stand til. Vi gjorde en avtale om at de fikk låne båten, hvis ekkoloddet sto på båten og vi kunne teste. Etter hvert begynte vi å selge, og vi selger mye sammen i dag, men samarbeider også med andre aktører innen samme teknologi, forteller gründeren.
Selger verdensledende autonome fartøy
Salget av styringssystemene og båtene har vært vellykket, og selskapet omsetter i dag for rundt 100 millioner. Den største delen av omsetningen kommer fra selskapets fire nøkkelferdige, autonome fartøy. Systemene integreres og fartøyene settes sammen i Vanvikan.
- Båtene har litt ulik produksjonsmåte, og delene kommer fra flere produsenter. Når alle delene og sensorene er sveiset, bygget og satt på plass, sendes de ut i verden fra Vanvikan, sier han.
Markedet for autonome fartøy vokser raskt, men Vegard anslår at Maritime Robotics er blant de tre beste i bransjen på det de gjør i dag.
- Når det gjelder de nøkkelferdige båtene er det flere som er innen samme bransje. Vi har ingen direkte sammenlignbare selskap, men har flere konkurrenter innen ulike deler av produktsortimentet vårt. Vi vokser også litt raskere enn markedet eller, og spiser oss litt inn på andre konkurrenter, sier han.
I tillegg til å produsere egne båter, leverer selskapet software og sensorsystemer for autonomi til andre selskaper som bygger større farkoster. Maritime Robotics visjon er at alle båt- og skipsbyggere verden over skal kunne kjøpe fra selskapet.
- Vi går ikke selv inn med stor tyngde på større båter i dag, men vi kan gjøre det. Vi segmenterer og velger ut de markedene som har gode framtidsutsikter, så vi venter nok litt med supertankere som skal gå over Atlanteren, presiserer gründeren med et smil.