Nasjonal transportplan - en god start

Publisert

Regjeringen har lagt frem sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP). Forslaget inneholder en rekke viktige satsninger for Trøndelag, men det er fremdeles store mangler.

NTP er planen der lista for norsk samferdselspolitikk legges. Planen er på over 1000 milliarder kroner, og strekker seg over mange år. På forhånd hadde regjeringen varslet at dette ville bli en nedskalert versjon av NTP.

- Jeg mener det er mye positivt i regjeringens nye NTP. Samtidig er flere prosjekter i Trøndelag nedskalert, og andre prosjekter er skjøvet ut i tid. Disse arbeidsuhellene forventer jeg at rettes opp. E6 må bygges med fire felt, og to tog i timen mellom Melhus og Steinkjer må tidfestes, på hele strekningen.

Fremover skal det nå forhandles i Stortinget for et flertall for planen. NHO Trøndelag vil være en aktiv pådriver for at våre saker for gjennomslag i forhandlingene.

 

E6 - "den strakaste veien"

På forhånd var et av prosjektene det var knyttet mest spenning til E6-prosjektene gjennom Trøndelag. NHO Trøndelag har vært tydelige på at 110-sone ikke behøver å være et krav, men at 4-felt, gjennom hele Trøndelag, var en absolutt forventning.


- Jeg er veldig skuffet over signalene som kommer om ny E6 nordover mot Steinkjer. Det har vært et absolutt krav med 4-felt mellom Trondheim og Steinkjer, og dette ser det nå ut som ryker. Det betyr bygging av en vei med for liten kapasitet, som igjen vil gå ut over næringsliv og privatpersoner, sier Angell Gimse

 

To tog i timen

I årevis har politikerne lovet to tog i timen på Trønderbanen. Dette har vært viktig tiltak for å frigjøre plass til næringstransporten på veiene, samt å kunne nå nullvekstmålet for biltrafikk i Trondheimsregionen. Her leverer ikke regjeringen, mener Angell Gimse. 

- Vi har merket oss at to tog i timen mellom Melhus og Stjørdal nå virker å være innenfor rekkevidde. Samtidig er to tog i timen nordover mot Steinkjer blitt skjøvet ut i tid. Dette er ikke godt nok, og her må nasjonale politikere levere på de løftene man har hatt i mange år, sier hun. 

Regjeringens forslag går ut på å først priotitere to tog i timen mellom Melhus og Trondheim, for deretter å jobbe for samme løsning lenger nord. Det er imidlertid slik at man, intil videre, kun får to tog i timen til Steinkjer i rushtiden. 

 

E14 - en suksesshistorie 

Gjennom Sverige og Finland sin inntreden i NATO, har viktigheten av øst-vest forbindelser blitt ytterliggere styrket. blant de viktigste av disse forbindelsene er E14 til Meråker. Dette har vært en vei som i årevis har vært utsatt for ras og andre utfordringer.

Satsningen på ny E14 og Meråkerbanen er veldig gode nyheter. Dette har NHO Trøndelag jobbet for i mange år, og at det prioriteres nå er både nødvendig og svært positivt, sier regiondirektør, Angell Gimse.