Næringslivet med Hordfast-krav til regjeringen

Publisert

Foto: Helge Hansen / PYX

Foto: Helge Hansen / PYX.

Næringslivet på Vestlandet går nå sammen med et felles krav om at regjeringen MÅ prioritere Hordfast i første periode i ny Nasjonal Transportplan. – Om ikke Regjeringen Støre prioriterer Hordfast, har de gitt opp Vestlandet, er den klare beskjeden!

«Lykkes Vestlandet, lykkes Norge» er ordene til både statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre. Men for at Vestlandet skal kunne lykkes, MÅ Hordfast bygges, mener mange av de viktigste bedriftene og næringsaktørene på Vestlandet.

Etter signaler om at det viktige veiprosjektet ser ut til å forsvinne ut av Nasjonal Transportplan, har de gått sammen om et felles opprop rettet direkte til statsministeren, samferdselsministeren og næringsministeren.

– Uten Hordfast blir Vestlandet hengende etter. I nåværende transportplan ligger Hordfast inne som ett av de to mest lønnsomme prosjektene i landet. Derfor er det vårt urokkelige krav at Regjeringen prioriterer Hordfast i første periode i ny Nasjonal Transportplan, sier Monica Mæland, administrerende direktør i Bergen Næringsråd.

– Det er langs aksen mellom Bergen og Stavanger mye av den største verdiskapingen vil skje i årene fremover, knyttet til ressursene i havet og langs kysten. E39 er livsnerven på Vestlandet, og Norges viktigste eksportvei. Snart kan du kjøre på motorvei langs kysten fra Oslo til Haugesund. Uten Hordfast blir det imidlertid full stopp ved Sandvikvåg før Bergen. Det vil få store konsekvenser, sier Jan Ertsvåg, Senior Vice President Yards i Aker Solutions.53525341000_4ff35d3bdd_c.jpg

– Hordfast vil sikre arbeidsplasser og fremtidig verdiskaping – ikke bare på Vestlandet, men i hele Norge! Regjeringen kan ikke stikke kjepper i hjulene for dette, sier Helge Singelstad, administrerende direktør i LACO AS.

– Kompetansemiljøer trives i hverandres selskap, med Rogfast og Hordfast kan man velge å bo nær ressursene. Det vil bidra til at Norge får en stor-region, utenom Oslo området, som skaper nærhet mellom 1 million mennesker og 5-600 000 arbeidsplasser, sier CEO Ingrid Solheim i StS Group.

– Hordfast er et prosjekt som kommer til å utløse langt mer enn det vi i dag klarer å se konturene av, og at det kommer til å bli enda viktigere når det er realisert enn det vi evner å se for oss i dag. Nå MÅ vi kreve at Hordfast realiseres innen fornuftig tid, det er helt avgjørende for at regionen skal lykkes – og for at Norge skal lykkes, sier Jan Erik Kjerpeseth, administrerende direktør i Sparebanken Vest.

Næringsaktørene mener de ikke kan akseptere at regjeringen går bort fra sitt løfte om å styrke Vestlandet, dersom de tar Hordfast ut av Nasjonal Transportplan.

Det er flere grunner til at de krever at Hordfast må realiseres nå:

  • Med Rogfast og Hordfast vil reisetiden mellom Bergen og Stavanger bli redusert fra 4,5 til 2 timer
  • Hordfast vil sikre arbeidsplasser, industrisatsing, omstilling og fremtidig verdiskaping – ikke bare på Vestlandet, men for hele Norge!
  • Hordfast vil gi stor samfunnsnytte og redusert energiforbruk.
  • E39 er livsnerven på Vestlandet, og Norges viktigste eksportvei. I dag er gjennomsnittsfarten under 38 km/t, i tillegg til at den stenges hvert 20 minutt og store deler av natten.
  • Snart kan vi kjøre på motorveier langs kysten fra Oslo til Haugesund. Uten Hordfast blir det full stopp ved Sandvikvåg på Stord. 

Uten Hordfast:

Tap for Vestlandet

Hordfast er den nødvendige oppfølgingen av den nye veien mellom Bergen-Os og E39 Rogfast fra Stavanger til Haugalandet. Modernisering av industriaksen mellom Bergen og Stavanger er avgjørende for å bygge sammen Vestlandet. 

Med Rogfast får innbyggerne i mange kommuner i Vestland mye kortere vei til Stavanger enn til Bergen. Uten Hordfast splittes Norges viktigste region for verdiskaping og eksport.

Hordfast og Rogfast vil føre til en stor reduksjon i flytrafikk mellom Bergen, Stavanger og Haugesund. Hordfast alene vil erstatte 8 - 9 store energikrevende ferjer og hurtigbåter.

Tap for landet

Hordfast vil halvere reisetiden mellom Bergen og Stavanger fra over 4,5 til 2 timer. Dette vil gi større og attraktive bo- og arbeidsmarkeder mellom de to byene, med en million mennesker tett på nasjonens framtidige viktige ressurs, kysten og havet. I tillegg til samfunnsnytten vil Hordfast gi en verdiskapingsgevinst for hele landet! Hordfast er det nest mest lønnsomme prosjektet i hele landet.

Tap av arbeidsplasser
Uten Hordfast vil næringslivet på Vestlandet oppleve stor usikkerhet for tusenvis av arbeidsplasser og for videre utvikling. Nå står bedriftene i stor-regionen opp sammen i håp om å vekke Regjeringen! Det er på Vestlandet eksportnæringene finnes og den største verdiskapingen skjer. Regjeringen må forstå at fremtidens verdiskaping i Norge er helt avhengig av Hordfast!

Næringsaktørene krever derfor at Regjeringen prioriterer Hordfast i tidlig fase i NTP (2025-2036).

Disse har signert på oppropet:

Regiondir. Helene Frihammer, NHO Vestland
Regiondir. Tone Grindeland, NHO Rogaland
Konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth, Sparebanken Vest
Verftsdirektør Jan Ertesvåg, Aker Solutions AS
Styreleder Arne Møgster, Lerøy Seafood Group
Adm. dir. Ingrid Solheim, STS Gruppen AS
Adm. dir. Hans-Petter Nesse, Wartsila Norway AS
Konsernsjef Jakob Særsten, LOS Gruppen AS
Adm. dir. Helge Gjøsæter, Leirvik AS
Adm. dir. Helge Singelstad,  LACO AS.
Fabrikksjef Arne Martin Kjærland, Hydro Aluminium Karmøy As
Direktør Olav Bådsvik, Equinor - Kårstø
Konsernsjef Pablo Barrera, Haugaland Kraft AS
Havnedirektør Tore Gautesen, Karmsund Havn
Konsernsjef Linda Aase, Bremnes Seashore As
Adm. dir. Øystein Matre, Westcon AS
Daglig leder Torbjørn Brosvik, Stord Næringsråd
Daglig leder Nina Ingvaldsen, Bømlo Næringsråd
Adm. dir. Monica Mæland, Bergen Næringsråd
Adm. dir. Bernt Jæger, Næringsforeningen Haugalandet
Adm. dir. Harald Minge, Næringsforeningen i Stavanger